جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.PNU.REC.1403.559
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salajegheh A. Determining the Relationship Between Organizational Health and Voice of Lower Secondary School Teachers in Manujan County. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9075-fa.html
سلاجقه آزیتا. تعیین رابطه بین سلامت سازمانی و آوای معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان منوجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9075-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، salajegheh@pnu.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)
زمینه و هدف: داشتن روحیه و رضایت­مندی کارکنان در رسیدن به بهره­وری بالای سازمان­ها عامل بسیار مهم محسوب می­­گردد. لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تعیین رابطه بین سلامت سازمانی و آوای معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان منوجان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق­های توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعه­ی آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان منوجان که در سال 1401 مشغول به فعالیت بودند که برابر با 95 نفر بود. حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 76 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. با توجه به ماهیت تحقیق حاضر، از پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996)  و پرسشنامه استاندارد آوای سازمانی هامس (2012) استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: با توجه نتایج، چون مقدار سطح معناداری متغیرهای سلامت سازمانی و آوای سازمانی معلمان از مقدار خطای پیش‌بینی شده کوچکتر می­باشد، رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 585/0 می­باشد، لذا با سطح اطمینان 95 درصد می­توان نتیجه گرفت که بین سلامت سازمانی و آوای معلمان رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان‌دهنده رابطه معنادار بین سلامت سازمانی و آوای معلمان است که با یافته‌های پژوهش‌های پیشین در این حوزه همسو می‌باشد. تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که ابعاد مختلف سلامت سازمانی از جمله نفوذ مدیر، یگانگی نهادی، حمایت منابع و روحیه معلمان، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر تمایل و توانایی معلمان در ابراز آوای سازمانی تأثیر می‌گذارد.
متن کامل [PDF 489 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb