جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.077


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarvaysi R, Mohammadi Mirazizi M R. Investigating the Relationship between Classroom Management and Emotion Regulation of Farhangian University Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9061-fa.html
یارویسی رضا، محمدی میرعزیزی محمدرضا. بررسی رابطه مدیریت کلاس با تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9061-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهگیان، کرمانشاه، ایران ، re.yarvs@gmail.com
چکیده:   (245 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالش­های مهم اساتید در کلاس­های درس متمرکز کردن توجه دانشجویان بر موضوعات درسی و کمک کردن به یادگیری آن­ها است. لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کلاس با تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیق­های توصیفی از نوع همبستگی می­باشد که با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس بر تنظیم هیجان دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ پردیس­های دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه صورت گرفته است. جامعه­ی آماری پژوهش تعداد۱۸۰ بود که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 118 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش برای سنجش تنظیم هیجان از پرسشنامه گارنفسکی و گرایج (2001) و برای مدیریت کلاس از پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس مارتین و همکاران (2008) استفاده شد. برای تحلیل کلیه داده‌های آماری از نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مقدار سطح معناداری متغیرهای تنظیم هیجان و مدیریت کلاس اساتید از مقدار خطای پیش‌بینی شده کوچکتر می­باشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 477/0 می­باشد، لذا با سطح اطمینان 95 درصد می­توان نتیجه گرفت که بین تنظیم هیجان و مدیریت کلاس اساتید رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد؛ یعنی با افزایش مدیریت کلاس اساتید، تنظیم هیجان افزایش می­یابد و بالعکس. همچنین یافته‌ها حاکی از این است که اثر مستقیم مدیریت کلاس بر تنظیم هیجان با ضریب مسیر (432/0) معنادار و مثبت است و با توجه به این نتایج رابطه بین متغیرهای پژوهش تأیید می­شود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برای اینکه فرآیند یادگیری برای دانش‌آموزان به خوبی پیش برود، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. علاوه بر عوامل درونی و فردی که نقش مهمی در یادگیری دارند، عوامل بیرونی نیز تأثیر مستقیمی بر فرآیند یادگیری دارند. طبق نتایج به دست آمده، آموزش مدیریت کلاس درس برای معلمان در تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه مؤثر است.
متن کامل [PDF 481 kb]   (104 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb