Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.077
Yarvaysi R, Mohammadi Mirazizi M R. Investigating the Relationship between Classroom Management and Emotion Regulation of Farhangian University Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9061-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهگیان، کرمانشاه، ایران ، re.yarvs@gmail.com
چکیده: (245 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از چالشهای مهم اساتید در کلاسهای درس متمرکز کردن توجه دانشجویان بر موضوعات درسی و کمک کردن به یادگیری آنها است. لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه مدیریت کلاس با تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع تحقیقهای توصیفی از نوع همبستگی میباشد که با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت کلاس بر تنظیم هیجان دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه صورت گرفته است. جامعهی آماری پژوهش تعداد۱۸۰ بود که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 118 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش برای سنجش تنظیم هیجان از پرسشنامه گارنفسکی و گرایج (2001) و برای مدیریت کلاس از پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس مارتین و همکاران (2008) استفاده شد. برای تحلیل کلیه دادههای آماری از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که مقدار سطح معناداری متغیرهای تنظیم هیجان و مدیریت کلاس اساتید از مقدار خطای پیشبینی شده کوچکتر میباشد، بنابراین رابطه بین متغیرها از لحاظ آماری معنادار است و از آنجاییکه ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 477/0 میباشد، لذا با سطح اطمینان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که بین تنظیم هیجان و مدیریت کلاس اساتید رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد؛ یعنی با افزایش مدیریت کلاس اساتید، تنظیم هیجان افزایش مییابد و بالعکس. همچنین یافتهها حاکی از این است که اثر مستقیم مدیریت کلاس بر تنظیم هیجان با ضریب مسیر (432/0) معنادار و مثبت است و با توجه به این نتایج رابطه بین متغیرهای پژوهش تأیید میشود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که برای اینکه فرآیند یادگیری برای دانشآموزان به خوبی پیش برود، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. علاوه بر عوامل درونی و فردی که نقش مهمی در یادگیری دارند، عوامل بیرونی نیز تأثیر مستقیمی بر فرآیند یادگیری دارند. طبق نتایج به دست آمده، آموزش مدیریت کلاس درس برای معلمان در تنظیم هیجان دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه مؤثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی