Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1404.162
Clinical trials code: 01
Hadinejad F, Monzavi I. Investigating and Explaining Various Dimensions of Strategic Manager Development in Government Organizations with a View to the Cognitive Approach. RJMS 2025; 32 (1) :1-13
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-9046-fa.html
استادیار گروه مدیریت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران. ایران ، hadinejadfarhad@gmail.com
چکیده: (7 مشاهده)
زمینه و هدف: بررسی و تشریح ابعاد گوناگون توسعه مدیران راهبردی در سازمانهای دولتی با نگاهی به رویکرد شناختی، به دنبال ارتقای مهارتهای تصمیمگیری و حل مسئله در شرایط پیچیده و متغیر است. لذا هدف از این پژوهش، بررسی و تشریح ابعاد گوناگون توسعه مدیران راهبردی در سازمانهای دولتی با نگاهی به رویکرد شناختی بود.
روش کار: برای این منظور، از روش نظریه دادهبنیاد استفاده شده است. در این تحقیق، اطلاعات از طریق مصاحبههای عمیق با مدیران ارشد سازمانها جمعآوری گردید و دادهها بهطور سیستماتیک مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که ابعاد مختلف توسعه شناختی مدیران لایهی راهبردی شامل تفکر تحلیلی، تصمیمگیری در شرایط عدم اطمینان، پردازش اطلاعات پیچیده، و تابآوری شناختی هستند. این ابعاد میتوانند موجب بهبود عملکرد مدیران در شرایط حساس سازمانی شوند. در همین راستا، مقولههای علّی، مداخلهگر، زمینهساز، محوری، راهبردها و پیامدها از طریق تحلیل دادهها شناسایی شدند. مقوله محوری این پژوهش، «توسعه مدیران راهبردی سازمان مبتنی بر رویکرد شناختی» بود که سایر مقولهها حول آن شکل گرفت. همچنین، راهبردهایی نظیر بازنگری در نظام آموزشی، شبیهسازیهای شناختی، و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند تصمیمگیری مدیران پیشنهاد شد.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که برخلاف پژوهشهای جهانی که به استفاده از فناوریهای نوین در تصمیمگیری و مدلهای شناختی پرداختهاند، در سازمانها هنوز چالشهایی مانند مقاومتهای فرهنگی و نهادی وجود دارد که باید برای ارتقاء توانمندیهای شناختی مدیران برطرف شود. در نهایت، این تحقیق پیشنهاد میکند که سازمانها با استفاده از فناوریهای نوین و آموزشهای شناختیمحور، به تحول در ساختار مدیریتی و بهبود عملکرد مدیران بپردازد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی