زمینه و هدف: موفقیت و پیشرفت در یادگیری از جمله اهداف اساسی تمام نظامهای آموزشی به شمار میرود. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در دستیابی به این هدف، ایجاد محیطهایی است که احساس انرژی و سرزندگی را در دانشآموزان تقویت کند. لذا هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مدیریت خانواده و خود شفقت ورزی در زوجین تازه ازدواج کرده بود. روش کار: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است، زیرا هدف پژوهشگر بررسی رابطه بین متغیرها است. در این پژوهش، آموزش مدیریت خانواده به عنوان متغیر پیشبین و بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدهاند. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین تازه ازدواج کرده در شهر نکا در سال 1401-1400 بود. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS-23 استفاده گردید. یافتهها: اثر آموزش مدیریت خانواده (0001/0, P< 60/110= F) پس از تعدیل میانگین های دو گروه براساس نمره پیش آزمون، از لحاظ آماری معنادار است. از این رو می توان نتیجه گرفت که آموزش مدیریت خانواده باعث افزایش بهزیستی روانشناختی زوجین تازه ازدواج کرده شده است. نتیجهگیری: آموزش مدیریت خانواده بهطور معناداری با بهزیستی روانشناختی زوجین تازه ازدواج کرده مرتبط است. این ارتباط نشان میدهد که آموزشهای مرتبط با مدیریت خانواده میتواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت روانی زوجین کمک کند. با توجه به اهمیت این موضوع، برنامهریزی و اجرای دورههای آموزشی مدیریت خانواده میتواند بهعنوان یک راهکار موثر در ارتقای بهزیستی روانشناختی زوجین مورد توجه قرار گیرد. |