جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1403.410
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baharzadeh M, Afrooz G, Pourhosein R. Identification and Explanation of Factors Influencing Creativity-Oriented Interaction Among Students at Universities Nationwide. RJMS 2024; 31 (1) :1-8
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8865-fa.html
بهارزاده مریم، افروز غلامعلی، پورحسین رضا. شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر تعامل خلاقیت محور در بین دانشجویان در سطح دانشگاه‌های کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-8

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8865-fa.html


استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، Afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (6 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به این که دانشگاه­ها به عنوان ارکان اصلی تربیت، پژوهش و پرورش دانشجویان در سطح کشور شناخته می­شود نیاز است به منظور توسعه ارتباطات و تعاملات سازنده بر اساس رویکرد خلاقیت محور اقدام شود و این مهم تأثیر بسزایی در تحکیم روابط بین استاد و دانشجو مبتنی بر خلاقیت در راستای اهداف آموزشی می­شود. به همین منظور، هدف مقاله­ی حاضر، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر تعامل خلاقیت محور در بین دانشجویان در سطح دانشگاه­های کشور بود.
روش کار: روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی کاربردی و به لحاظ هدف از نوع تحلیلی و از نظر فرآیند و روش جمع آوری و تحلیل داده­ها به صورت کیفی می­باشد. جامعه­ی آماری تحقیق را استادان و دانشجویان دانشگاه تهران در گروه مدیریت و حسابداری تشکیل می­دهند. بنابراین روش نمونه گیری تحقیق، روش هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر از افراد مذکور بود.
یافته‌ها: نتایج حاصل از انجام مصاحبه و استفاده از روش نظریه داده بنیاد، نشان داد که به تفکیک ابعاد شناسایی شده در فاز کیفی در بُعد شرایط علّی، الزامات، معنویت افزایی و توسعه شخصیتی، در بُعد پدیده محوری شامل شکل برقراری تعامل، تعاملات حضوری و تعاملات غیرحضوری، در بُعد مداخله گر شامل عوامل انسانی، عوامل تخصصی و عوامل ادراکی، در بُعد زمینه ساز شامل روابط متقابل، تبادلات علمی و پژوهشی، محدودسازی رفتارهای انحرافی و تمهیدات سازمانی و در بُعد راهبردها شامل توسعه ارتباطات اثربخش، فرهنگ سازی بر اساس عملگرایی، هدایت و راهبری توسط استاد و توسعه فعالیت های کلاسی و در بُعد پیامدها از دو منظر استاد و دانشجو به مسأله نگاه شد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان کرد که نسبت به دانشگاه‌ها نسبت به تدوین اسناد و قوانین الزام آور در راستای هماهنگ سازی، هم راستایی و هم سویی اقدامات واحدهای اجرایی جهت بهبود سطح تعاملات در دانشگاه اقدام کنند تا سطح تعامل خلاقیت محور در سطح دانشگاه‌ها افزایش یابد.
متن کامل [PDF 611 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb