Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.135
Barekat N, Foroozandeh E, Banitaba M. Comparing the Effectiveness of Behavioral Activation Training with Mindfulness Training on Mental Well-being of Students with Depression Syndrome. RJMS 2025; 32 (1) :1-16
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8598-fa.html
برکت نگار، فروزنده الهام، بنی طبا مصطفی. مقایسه اثربخشی آموزش فعال سازی رفتاری با آموزش ذهن آگاهی بر ابعاد بهزیستی ذهنی دانشجویان دارای نشانگان افسردگی. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-16
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8598-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران ، elham_for@yahoo.com
چکیده: (1207 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی یک اختلال روانشناختی است که تأثیر زیادی بر بهزیستی، انگیزه، روابط بین فردی، عملکرد تحصیلی و شغلی دانشجویان دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش فعالسازی رفتاری و ذهن آگاهی بر بهزیستی ذهنی (روانشناختی، هیجانی، اجتماعی) دانشجویان دارای نشانگان افسردگی انجام گرفت.
روش کار: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحلهی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان زن کارشناسی و ارشد سال تحصیلی 1401-1402مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه دولتی اصفهان بودند که 45 نفر براساس ملاکهای ورود به مطالعه، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری فعالسازی (9 جلسه 120 دقیقهای) و ذهن آگاهی (8 جلسه 120 دقیقهای) و گواه (بدون مداخله) جایگزین شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله به پرسشنامههای افسردگی بک (1961) و بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارموئه (2003) پاسخ دادند و درنهایت دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل واریانس با طرح ترکیبی و آزمون تعقیبی بونفرنی در نرم افزار SPSS-26 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که هر دو شیوه مداخله به طور موثر و یکسانی سبب افزایش بهزیستی ذهنی و روانشناختی دانشجویان شده و اثر آن در طول زمان نیز ثابت باقی مانده است (01/0>P). همچنین هر دو شیوه سبب افزایش بهزیستی اجتماعی دانشجویان شده اما تنها اثر فعال سازی رفتاری در طول زمان، پایدار باقی مانده بود (05/0>P).
نتیجه گیری: بنابراین نتیجه گرفته میشود که فعال سازی رفتاری و ذهن آگاهی از جمله درمانهایی هستند که منجر به ارتقاء بهزیستی ذهنی و روانشناختی دانشجویان دارای نشانگان افسردگی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی