Research code: A-10-5340-1
Ethics code: 1234
Clinical trials code: 1234
Arab Mokhtari R, Sharifian E, Ghahreman Tabrizi K, Manochehri Nezhad M. Conceptual model of productivity based on organizational culture and employees’ motivation. RJMS 2020; 27 (8) :150-157
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6384-fa.html
عرب مختاری روح الله، شریفیان اسماعیل، قهرمان تبریزی کوروش، منوچهری نژاد محسن. طراحی مدل مفهومی بهره وری مبتنی بر فرهنگ سازمانی و انگیزه کارکنان. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (8) :150-157
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6384-fa.html
دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، sharifiyanes@uk.ac.ir
چکیده: (2079 مشاهده)
زمینه و هدف: در این پژوهش به تدوین الگوی بهره وری مبتنی بر فرهنگ سازمانی و انگیزه کارکنان در ادارات کل ورزش و جوانان کل کشورپرداخته شده است.
روش کار: در این تحقیق از روش کمی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان کشور تشکیل دادند که تعداد آنها 900 نفر بوده است. نمونه آماری پژوهش با توجه به جدول گرجسی مورگان برابر با 269 نفر (زن و مرد) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی که به ویژگیهای فردی آزمودنیها پرداخته می شود و پرسشنامه فرهنگ سازمانی رابینز(2000) شامل 56 گویه بوده و پایایی این پرسشنامه 98/0 و روایی 88/0 گزارششده است. ابزار دیگر تحقیق پرسشنامه انگیزه کارکنان ، اوجاقی در سال (1389) ساخته شده است که دارای 30 سؤالی بسته پاسخ بوده است و پایایی این پرسشنامه 85% و روایی 86/0 گزارششده است. پرسشنامه بهرهوری توسط آجیو و اعتبار یابی شده است (جمشیدی قهفرخی، 1390) این پرسشنامه دارای 26 گویه میباشد که پایایی این پرسشنامه 87/0 و روایی 88/0 گزارششده است. برای تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره، تحلیل مسیر و برای ارایه مدل از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: فرهنگ سازمانی دارای ضریب اثر بیشتری نسبت به انگیزه کارکنان بر بهرهوری دارد و میتوان نتیجه گرفت که فرهنگ سازمانی نقش مهمتری در تبیین بهرهوری دارد.
نتیجهگیری: مدیران ادارات ورزش و جوانان با بکار گیری فرهنگ سازمانی نه تنها میتوانند انگیزه کارکنان را افزایش دهند، بلکه میتوانند بهره وری کارکنان را که خود در انگیزه موثر است، افزایش دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی