iumssj
جلد 26، شماره 1 - ( 1-1398 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 59-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

panahi L, alaeekarahroudy F, Abdolreza ghareh bagh Z, ghasemi E. The Determining the effect of care education of mothers of children with cerebral palsy on their maternal depression and anxiety.. RJMS. 2019; 26 (1) :59-67
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5313-fa.html
پناهی لیلا، علایی کرهرودی فاطمه، عبدالرضا قره باغ زهرا، قاسمی عرفان. تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (1) :59-67

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5313-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران ، falaeekarahroudy@yahoo.com
چکیده:   (903 مشاهده)
زمینه و هدف: فلج مغزی به گروه پیچیده و چندبعدی اختلالات غیرپیش‌رونده و ایستا درحرکت و وضعیتی اطلاق می‌شود که نیازمند توجه دقیق به تمامی فعالیت‌های روزمره زندگی کودک فلج مغزی توسط مراقبین، به‌ویژه مادران می‌باشد؛ بنابراین، پرداختن به آموزش نحوه مراقبت از کودکان فلج مغزی به مادران در این راستا اهمیت به‌سزایی دارد. در این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران پرداخته شده است.
روش کار: طرح این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی همراه پیش‌آزمون -پس‌آزمون بود. تعداد 60 نفر از مادران دارای کودک فلج مغزی، مراجعه‌کننده به بیمارستان باهنر کرج به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برنامه آموزشی شامل 6 حیطه برای مادران گروه مداخله طی 6 جلسه ٣٠ دقیقه‌ای در طی مدت دو هفته تشکیل شد. افسردگی و اضطراب مادران در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. برای مقایسه متغیرها در دو گروه مداخله و کنترل از آزمون تی مستقل دو نمونه‌ای و برای مقایسه میانگین قبل و بعد در هر گروه از آزمون تی زوجی استفاده شد. به‌منظور بررسی همگنی داده‌ها در متغیرهای کیفی از آزمون کای-دو و یا آزمون دقیق فیشر استفاده شد. همچنین به‌منظور تعدیل اثر پیش‌آزمون، مقایسه میانگین پس‌آزمون با استفاده از آنالیز کوواریانس ANCOVA انجام شد. نتایج با استفاده از SPSS 21 آنالیز گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی مادران از میانگین 100/26 با انحراف معیار 546/3 به میانگین 966 /18 با انحراف معیار 690/3 گردید. همچنین باعث کاهش اضطراب مادران این کودکان از میانگین 966/20 با انحراف معیار 30 9/2 به میانگین 500/14 با انحراف معیار 788/2 در گروه مداخله شد (001/0>p). در رابطه با مادران گروه کنترل نیز با توجه به عدم دریافت آموزش در این گروه، تغییرات زیادی در افسردگی و اضطراب آن‌ها مشاهده نشد و میانگین اضطراب مادران در 266/25 با انحراف معیار 715/2 ثابت ماند و میانگین افسردگی از 300/26 با انحراف معیار 718/2 به میانگین 933/25 با انحراف معیار 970/2 رسید.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌شود.
 
متن کامل [PDF 867 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اعصاب کودکان

فهرست منابع
2. 1. Mohammadyan F, Sortji H, Hossani SM. [The quality of family focused approach in rehabilitation of cerebral plasy childrens]. J Rehabil Sci; 2011.7(5):758-65. (Persian).
3. 2. Prudente COM, Barbosa MA, Porto CC. Relation between quality of life of mothers of children with cerebral palsy and the children's motor functioning, after ten months of rehabilitation. Revista Latino-Am Enferm; 2010.18(2):149-55.
4. 3. Steultjens EMJ, Dekker J, Bouer LM, Jos CM, Brigitte LM, Cornelia HM, et al. Occupational therapy for children with cerebral palsy: a systematic review. Clin Rehabil; 2004.18(1):1-14.
5. 4. Powell L, Barlow J, Cheshire A. The training and support programme for parents of children with cerebal palsy: a process evaluation. Complement Ther Clin Pact; 2006.12(30):192-9.
6. 5. Altmdag Ö, Içcan A, Akcan S, Köksal S, Erçin M, Ege L. Anxiety and depression levels in mothers of children with cerebral palsy. Turk Fiz Tip Rehab Derg; 2007.53:22-4.
7. 6. Khayatzadeh Mahani M, Salari Sozan A, Karimlo M. [Cerebral plasy childrens problem that related with motor performances level]. J Med Sci; 2011.10: 86-96. (Persian).
8. 7. Wely LV, Becher J, Reinders- Messelink HA, Lindeman E, Verschuren O, Verheijden J, et al. Learn 2 move 7-12 years: a randomized control trial on the effects of physical activity stimulation program in children with cerebral palsy. BMC Pediatr; 2010.10:77.
9. 8. Altmdag Ö, Içcan A, Akcan S, Köksal S, Erçin M, Ege L. Anxiety and depression levels in mothers of children with cerebral palsy. Turk Fiz Tip Rehab Derg; 2007.53:22-4.
10. 9. Mobarak R, Khan N, Munir S, Zaman S, McConachie H. Predictors of stress in mothers of children with cerebral palsy in Bangladesh. J Pediatr Psychol; 2000.25(6): 427-33.
11. 10. Khayatzadeh Mahani M. [The comparsion of quality in cerebral palsy, mental retardation and normal childrens mothers]. Daneshvar; 2009.17(83):49-58. (Persian).
12. 11. Khanjani M. Effect of training about care of cerebral palsy children on the quality of life of family caregivers of children with cerebral palsy in the Babolsar city. Thesis of MSc in Social Welfare and Rehabilitation Sciences University 2008.
13. 12. Balochi R, Ghaeni S. [In quality of cerebral palsy childrens preparation program in therapist child-parent cluster]. J llam Univer Med Sci; 2009.17(3):16-24. (Persian).
14. 13. Masoudzadeh, A, Settareh J, Mohammadpour, RA, Medanloukordi, M. [The prevalence of death anxiety among employees of a public hospital in the city of Sari in the spring of]. Mazandaran Uni Med Sci J; 2008.18:60-67. (Persian).
15. 14. Sajedi F, Vmeghi, R, Alyazadeh, V, Malek Khosravi, Gh, Karimloo M, Ravarian A, et al. [Is the intensity of anxiety in mothers of children with cerebral palsy igher than normal children's mothers?]. Rehabil J; 2010.5:15-20. (Persian).
16. 15. Khanjani M, Hatamizadeh N, Hosseini M, Rahgozar M, Arjmand, M. [The effect of education on the quality of caring for children with cerebral palsy on the quality of life of family carers]. J Rehabil Sci; 2009.10(3): pp:38-42. (Persian).
17. 16. Dalvand H, Dehghan L, Feizy A, Amirsalai S, Bagheri S, Effect of the Bobath technique, conductive education and education to parents in activities of daily living in children with cerebral palsy in Iran. Hong Kong J Occup Ther; 2009.19(1):14-9.
18. 17. Esmakhani akbari nejad H, Etemadi A, Nasir Nezhad F. [The effectiveness of group-based therapeutic reality on women's anxiety]. J Psychol Stud; 2014.10(2):34-41. (Persian).
19. 18. Davis E, Shelly A, Waters E, Boyd R, Cook K, Davern M. The impact of caring for a child with cerebral palsy: quality of life for mothers and fathers.
20. Child Care Health Develop; 2010.36(1): pp: 63-73.
21. 19. Raina P, O'Donnell M, Rosenbaum P, Brehaut J, Walter S, Russell D, et al. The health and well-being of caregivers of children with cerebral palsy. J Am Acad Pediatr; 2005.115(6): 626-36.
22. 20. Bella G, Garcia M, Spadari-Bratfisch R. Salivary cortisol, stress, and health in primary caregivers [mothers] of children with cerebral palsy. Psychoneuroendocrinology; 2011.36:834-42.
23. 21. Raina P, O'Donnell M, Rosenbaum P, Brehaut J, Walter S, Russell D, et al. The health and well-being of caregivers of city qualitative study. Nurs Res; 2009.4(15):6-15.
24. 22. Toulgui E, Jemni S, Samia F, Mtaouaa S, Khachnaoui F. Depression and anxiety in mothers of children with cerebral palsy: comparative study. Ann Phys Rehabil Med; 2016.59.
25. 23. VanLeit B, Crowe TK. Outcomes of an occupational therapy program for mothers of children with disabilities: Impact on satisfaction with time use and occupational performance. Am J Occup Ther; 2002.56(4):402-10.
26. 24. Anne S, Marit G, Clare J. Parentsperspectives of surgery for a child who has cerebral palsy. J Pediatr Health Care; 2009.23:165-72.
27. 25. Vitaliano PP, Zhang J, Scanlan JM. Is caregiving hazardous to one's physical health? A meta-analysis. Psychol Bullet; 2003.129(6):946.
28. 26. Raina P, O'Donnell M, Schwellnus H, Rosenbaum P, King G, Brehaut J, et al. Caregiving process and caregiver burden: conceptual models to guide research and practice. BMC Pediatr; 2004.4(1):1.
29. 27. Lundy HF. Parental stress, socioeconomic status, satisfaction with services, and family quality of life among parents of children receiving special education services. Thesis of PhD in Georgia State University, 2011.
30. 28. Hsieh PC. Contributions of leisure participation in predicting stress coping and quality of life among parental caregivers of children with developmental disabilities. Thesis of MSc in Indian University, 2012.
31. 29. Gonzalez BT, Carroll CE, Elliott DL, Fitzgerald JS, Vallent HJ. Visiting preferences of patients in the intensive care unit and in a complex care medical unit. Am J Critic Care; 2004.13;194-8.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb