جلد 21، شماره 121 - ( 4-1393 )                   جلد 21 شماره 121 صفحات 17-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Solhi M, Rezazadeh A, Azam K, Khoushemehri G. Application of theory of planned behavior in prediction of health responsibility, spiritual health and interpersonal relations in high school girl students in Tabriz. RJMS 2014; 21 (121) :9-17
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3222-fa.html
صلحی مهناز، رضازاده افسانه، اعظم کمال، خوشه مهری گیتی. کاربرد تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیش بینی مسئولیت در قبال سلامتی، سلامت معنوی و روابط بین فردی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان های تبریز. مجله علوم پزشکی رازی. 1393; 21 (121) :9-17

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3222-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (8131 مشاهده)

زمینه و هدف: دوره نوجوانی دوره ای حساس برای شکل گیری عادات سالم و ناسالم زندگی فرد است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت مسئولیت در قبال سلامتی، سلامت معنوی و روابط بین فردی و عوامل پیش بینی کننده آن بر اساس سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان های تبریز انجام شده است.

 روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی340 دانش آموز به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته براساس پرسش نامه های استاندارد سبک زندگی ارتقاء سلامتHPLPII (health- promoting lifestyle profile II) و سلامت معنوی(Palutzian & Ellison) و اجزای تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری) بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی، کسب شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 15و آزمون های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: مسئولیت در قبال تندرستی، سلامت معنوی و روابط بین فردی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان مورد بررسی در حد متوسط بود. میان همه سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده همبستگی مثبت معنادار به دست آمد (0001/0> p). از بین سازه های دارای همبستگی معنی دار با قصد رفتاری سازه های نگرش و کنترل رفتاری درک شده قادر به پیش بینی 35 درصد تغییرات قصد رفتاری بودند(0001/0>p). سازه های نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده با 74/0 درصد قادر به پیش بینی تغییرات رفتار در زمینه مسئولیت پذیری در قبال سلامتی (0001/0 p <)، با 56/0 قادر به پیش بینی تغییرات رفتار در زمینه سلامت معنوی (0001/0 p <=) و با 63/0 درصد قادر به پیش بینی تغییرات رفتار روابط بین فردی بودند (0001/0 p <).

نتیجه گیری: وضعیت ابعاد مسئولیت درقبال تندرستی، سلامت معنوی و روابط بین فردی در دانش آموزان مورد بررسی متوسط است. در طراحی مداخلات ارتقایی باید بر متغیر قصد رفتاری و تعیین کننده های آن مانند کنترل رفتاری درک شده توجه کرد.

متن کامل [PDF 279 kb]   (3632 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb