جلد 19، شماره 99 - ( 6-1391 )                   جلد 19 شماره 99 صفحات 12-17 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borhani K, Aliabadi F, Alizadeh M, Amiri N, Mahmoodi Gharaei J. The performance of children with attention deficit/hyperactivity disorder in a visual attention test. RJMS. 2012; 19 (99) :12-17
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2198-fa.html
برهانی خاطره، علی آبادی فرانک، علیزاده مهدی، امیری نسرین، محمودی قرایی جواد. عملکرد کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه در یک آزمون توجهی بینایی. مجله علوم پزشکی رازی. 1391; 19 (99) :12-17

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-2198-fa.html


کارشناس ارشد کار درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (3909 مشاهده)

  زمینه و هدف: آزمون Line Bisection یکی از آزمون های توجهی است. افراد سالم معمولاً در انجام این آزمون سوگیری به سمت چپ نشان می ‌ دهند که احتمالاً به علت غلبه‌ی نیمکره‌ی راست مغز در تنظیم توجه بینایی- فضایی است. عملکرد مبتلایان به اختلال بیش فعالی/نقص توجه متفاوت از عملکرد افراد سالم در اینگونه آزمون های توجه فضایی است. این تفاوت می تواند حاکی از نقص نیمکره‌ی راست در اختلال بیش فعالی/نقص توجه باشد. هدف این مطالعه مقایسه‌ی توجه بینایی- فضایی در کودکان مبتلا به زیرگروه ترکیبی اختلال بیش فعالی/نقص توجه با کودکان سالم می باشد.

  روش کار: در این مطالعه‌ی مقطعی، عملکرد بینایی- فضایی 15 کودک 10 -7 ساله با تشخیص زیرگروه ترکیبی اختلال بیش فعالی/نقص توجه با 15 کودک سالم همگن شده از لحاظ سن، جنس و هوش مقایسه شد. ضمناً جهت سوگیری هر گروه هم بررسی شد. همچنین جهت سنجش بینایی از آزمون Line Bisection استفاده شده است.

  یافته ها: زیرگروه ترکیبی اختلال بیش فعالی/نقص توجه در انجام آزمون Line Bisection با دست راست سوگیری معناداری به سمت راست داشتند (005/0 p= ). گروه سالم نیز سوگیری به سمت راست داشتند، اما این سوگیری از لحاظ آماری معنادار نبود (08/0 p= ). ضمناً در مقایسه‌ی دو گروه از نظر عملکرد در این آزمون تفاوت معناداری وجود نداشت( 08/0 p= ).

نتیجه‌گیری: افراد سالم در این مطالعه با آزمون Line Bisection سوگیری غیرمعناداری از لحاظ آماری، به سمت راست نشان دادند و افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه زیرگروه ترکیبی، سوگیری معناداری به سمت راست داشتند. ضمناً تفاوت معناداری بین عملکرد دو گروه در این آزمون وجود نداشت. مطالعات بیشتر در این زمینه برای دستیابی به نتایج قطعی تر لازم است.
متن کامل [PDF 267 kb]   (1602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb