Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
26
7
online
1
fulltext
fa
تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی
Effect of rhythmic motor games on Motor Proficiency, educational achievement and self-esteem in children with Developmentally Coordination Disorder
طب ورزش
Sports Medicine
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl;"><strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال بارز در کودکان دبستانی است که تبحر حرکتی، تحصیلی و عزتنفس کودکان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازیهای حرکتی ریتمیک بر تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان با اختلال هماهنگی رشدی است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 36 کودک دارای اختلال هماهنگی رشدی، با دامنه سنی ده تا یازده سال با روش نمونهگیری تصادفی ساده از مدارس ابتدایی منطقه 6 شهر تهران انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (18 نفر) و تجربی (18 نفر) قرار گرفتند. برای تشخیص اختلال هماهنگی رشدی از پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">PMOQ-T</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، برای پیشرفت تحصیلی از معدل دروس فارسی، ریاضی، علوم و املاء استفاده شد. همچنین برای ارزیابی عزتنفس و تبحر حرکتی به ترتیب از پرسشنامه کوپر اسمیت (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SEI</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و فرم کوتاه آزمون تبحر حرکتی ویرایش دوم استفاده شد. گروه تجربی به مدت 12 هفته و 36 جلسه به تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک پرداختند، اما گروه کنترل در این مدت فعالیتی انجام ندادند. بعد از پایان مداخله متغیرها اندازهگیری شدند و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح خطای 05/0 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج نشان داد تمرین بازیهای حرکتی ریتمیک تأثیر معناداری بر تبحر حرکتی (000/0 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، 93/1</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، پیشرفت تحصیلی (000/0 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، 64/61</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و عزتنفس (000/0 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">P=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">، 67/32</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">F=</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل داشته است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود برای بهبود تبحر حرکتی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی از بازیهای حرکتی ریتمیک استفاده شود.</span></span></span><br>
</p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; -ms-text-justify: kashida; text-kashida: 0%;"><strong>Background:</strong> Developmental coordination disorder is an obvious problem in school aged children which affects motor performance, educational achievement and self-esteem; so the aim of present study is investigating the effect of rhythmic motor games on Motor Proficiency, educational achievement and self-esteem of DCD children.<br>
<strong>Methods: </strong>A semi-experimental method and a pre-posttest design with control was considered for this study. Sample was included of 36 children (18 experimental and 18 control group) which recognized as DCD and was chosen among students of elementary schools of rejoin 6 of Tehran city and in the range of 10 to 11 years old. Persian Version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T) was used for recognition of DCD and average scores in Persian, mathematics, science and dictate lessons were used for educational achievement. Also a Cooper-smith self-esteem inventory for assessment of self-esteem and a Bruininks-Oseretsky test 2nd version (bot-2) for evaluating motor competence was used. Children in experimental group participated in rhythmic motor games for 12 weeks and 36 sessions while children in control group were inactive. After the end of intervention variables were assessed and were analyzed with descriptive statistics and covariance analyze test in a significant level of 0.05.<br>
<strong>Results:</strong> Results showed that participation in rhythmic motor games has a positive significant impact on motor competence (F=1.93, P=0.000), educational achievement (F=61.64, P=0.000) and self-esteem (F=32.67, P=0.000) of DCD children (P<0.05).<br>
<strong>Conclusion: </strong>according to the results it is suggested that in regard to improvement in motor competence, educational achievement and self-esteem of DCD children, rhythmical motor games can be used.<br>
</p>
اختلال هماهنگی رشدی, عزتنفس, پیشرفت تحصیلی, بازیهای حرکتی ریتمیک, تبحر حرکتی
Developmentally Coordination Disorder, Rhythmic motor games, Educational Achievement, Self-esteem
66
77
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4351-2&slc_lang=fa&sid=1
Hamed
Sabzevari
حامد
سبزواری
hamedsabzevari68@yahoo.com
3900319475328460064032
3900319475328460064032
Yes
MSc, Department of Motor Behavior, School of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Saeed
Arsham
سعید
ارشم
3900319475328460064033
3900319475328460064033
No
Assistant Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Shahab
Parvinpor
شهاب
پروین پور
3900319475328460064034
3900319475328460064034
No
Assistant Professor of Motor Behavior, Department of Physical Education and Sport Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران