Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
25
12
online
1
fulltext
fa
تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر اضطراب، مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی پسران سنین ابتدایی شهر تبریز با اختلال هماهنگی رشدی
The effect of aerobic rhythmic exercise on anxiety, motor skill and academic achievement in boys of elementary school children of Tabriz with development coordination disorders
اعصاب کودکان
Pediatric Neurology
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اختلال هماهنگی رشدی یک ناتوانی درازمدت بوده و مشکلات حرکتی، عاطفی و تحصیلی مرتبط با آن ممکن است تا دوران بزرگسالی ادامه پیدا کنند. به همین دلیل نیاز به مداخلههای اولیه در مورد این کودکان ضروری به نظر میرسد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر مهارت حرکتی، اضطراب و پیشرفت تحصیلی پسران با اختلال هماهنگی رشدی بود</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> در یک پژوهش نیمه تجربی 30 کودک پسر دارای اختلال بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال هماهنگی رشدی والدین با میانگین سنی 9.27 از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز بهصورت خوشهای هدفمند انتخاب شدند. پیشآزمون با استفاده از</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آزمون برونینکس اوزرتسکی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دو، مقیاس مارچ و نمرات درس ریاضی به عمل آمد. سپس آزمودنیها بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گروه آزمایش تمرین ایروبیک را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسۀ یکساعته انجام دادند. گروه کنترل در این مدت فعالیتهای معمول خود را انجام دادند. سپس از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، از تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر تمرین در سطح معناداری (05/0></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) استفاده شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج آزمون آماری حاکی از تأثیر معنادار تمرین ایروبیک بر مهارت حرکتی، اضطراب و پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0070C0;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بنابراین با توجه به نتایج بهدستآمده به مربیان ورزشی، درمانگران ورزشی اختلالات حرکتی و توانبخشها توصیه میشود که از تمرین ایروبیک برای کاهش مشکلات حرکتی، روانی و تحصیلی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی استفاده کنند.</span></span></span>
<strong>Background:</strong> Developmental coordination disorders are long-term disability and related with motor, emotional and educational problems may to continue until adulthood. For this reason, the need for early intervention for these children seems necessary. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of aerobic rhythmic exercises on motor skills, anxiety and academic achievement in elementary school boys with developmental coordination disorder.<br>
<strong>Methods:</strong> In a semi-experimental study, 30 children with disorder were selected based on the parents' developmental coordination disorder diagnostic questionnaire with a mean age of 9.27 from the primary schools of Tabriz using purposeful cluster sampling. The pre-test was performed using the BOT-2 test, the March scale and the mathematical lesson scores. Subjects were randomly assigned into two groups of 15 control and testing subjects. The experimental group tested the aerobic exercise for 8 weeks, every week they have 3 sessions per hour. The control group performed their usual activities during this period. Then, from both groups, the post-test was taken. After assuring the normal distribution of data using Kolmogorov-Smirnov test, covariance analysis was used to examine the effect of training at a significant level (p<0.05).<br>
<strong>Results:</strong> The results of the statistical tests indicated that the aerobic exercise training had a significant effect on motor skills, anxiety and academic achievement in the experimental group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Therefore, according to the results of sports exercises, sports therapists for motor disorders and rehabilitation are advised to use aerobic training to reduce the motor, mental and educational problems of children with developmental coordination disorder. <br>
اختلال هماهنگی رشدی, اضطراب, مهارت حرکتی, پیشرفت تحصیلی, تمرین ایروبیک.
Developmental Coordination Disorder, Anxiety, Motor skills, Academic achievement, Aerobic training.
64
73
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4012-3&slc_lang=fa&sid=1
Behzad
Mohammadi Oranghi
بهزاد
محمدی اورنگی
behzadmoohamadi@gmail.com
3900319475328460044176
3900319475328460044176
Yes
University of Kharazmi, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Farhad
Ghadiri
فرهاد
قدیری
Ghadiri671@gmail.com
3900319475328460044177
3900319475328460044177
No
University of Kharazmi, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
Mojtaba
Mohammadnejad
مجتبی
محمد نژاد
mojtaba.1366mohammadnejad@gmail.com
3900319475328460044178
3900319475328460044178
No
Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران