Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1384
6
1
gregorian
2005
9
1
12
48
online
1
fulltext
fa
مقایسه مقاومت و کمپلیانس دینامیک راه هوایی بین لوله تراشه کافدار و لوله لارنژیال در بیهوشی داخل وریدی کامل(TIVA) Comparing Air Way Resistance and Dynamic Compliance of Tracheal Tube and Laryngeal Tube in TIVA
Comparing Air Way Resistance and Dynamic Compliance of Tracheal Tube and Laryngeal Tube in TIVA
بیهوشی
Anesthesiology
پژوهشي
Research
<p></p><p> زمینه و هدف: هدف از انجام این مطالعه مقایسه مقاومت و کمپلیانس دینامیک راه هوایی بین لوله تراشه کافدار و لوله لارنژیال، در بیهوشی داخل وریدی کامل میباشد. امروزه کاهش مقاومت راه هوایی و بهبود کمپلیانس دینامیک (به معنای پذیرش ریههای بیمار در مقابل ورود هوا با فشار مثبت) حین تهویه مکانیکی، خواه در بخش مراقبتهای ویژه و خواه در حین بیهوشی عمومی و به خصوص در بیمارانی که دچار مشکلات ریوی هستند، یک هدف مطلوب جهت کنترل وضعیت همودینامیک و جلوگیری از باروترومای ریوی بیمار میباشد. از طرفی کنترل راه هوایی حین عملیات احیا قلبی ریوی و یا برقراری راه هوایی در بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه و نهایتاً بیماران حین بیهوشی که نیاز به لوله گذاری تراشه دارند، خود مستلزم پذیرش صدمات ناشی از لارنگوسکوپی است و در عین حال نیاز به پرسنل ورزیده و تعلیمدیده دارد. هدف از این مطالعه استفاده از روشی است که نیازمند پرسنل ورزیده و لارنگوسکوپی نباشد و از طرف دیگر مقاومت راه هوایی و کمپلیانس دینامیکی نزدیک به روش استاندارد موجود که همان لوله تراشه کافدار میباشد، داشته باشد. روش بررسی: مطالعه انجام شده از نوع کـارآزمایی بالینی(Clinical trial) بود و تـعداد 34 بیمار (22 مرد و 12 زن) با میانگین سنی 4/12 ± 1/33 سال که حداقل سن 16 سال و حداکثر سن 53 سال داشتند تحت بررسی قرار گرفتند. این بیماران جزو ASA کلاس I یا II بوده و کاندید عمل جراحی ارتوپدی بودند (عمل ارتوپدی از جهت به حداقل رسانیدن ریسک آسپیراسیون انتخاب شده بود). برای انتخاب این بیماران نیز از روش تصادفی ساده استفاده شد. بیماران با روش (TIVA=Total Intravenus Anesthesia) (به این معنا که تمام داروهای مورد استفاده در بیهوشی به صورت وریدی استفاده شده است) بیهوش شده و برای این کار از پروپوفل به عنوان داروی بیهوشی و فتنانیل به عنوان داروی ضد درد و پاولن(Pancrunium) برای شل کردن بیمار استفاده شد. ضمناً پاولن به این دلیل که حداقل آزادسازی هیستامین را دارد و لذا روی مقاومت راه هوایی بیتأثیر میباشد، استفاده شد. جهت اندازهگیری مقاومت راه هوایی و کمپلیانس دینامیک، دستگاه NICOM به کار رفت که اندکسهای مورد مطالعه را بر اساس 2CO موجود در هوای بازدمی اندازه میگیرد. یافتهها: نتایج به دست آمده به کمک آزمون آماری t سنجش شد. در نتایج به دست آمده مشاهده شد تفاوت معنیداری )05/0< p ( بین میانگین مقاومت راه هوایی در لوله تراشه (55/1 ± 38/7) و در لوله لارنژیال (87/3 ± 35/34) وجود دارد، پس مقاومت راه هوایی در لوله لارنژیال بالاتر است. تفاوت معنیدار بین کمپلیانس دینامیک راه هوایی در لوله تراشه (06/7 ± 55/44) و لوله لارنژیال (54/4 ± 08/26) وجود دارد، به این معنا که کمپلیانس دینامیک لوله لارنژیال پایینتر است. همین طور تفاوت معنیدار آماری بین برونده قلبی بین دو لوله وجود دارد، به این صورت که در لوله تراشه برون ده (207/0 ± 37/5) و در لوله لارنژیال (34/0 ± 605/4) میباشد، به این معنا که برونده قلبی در لوله لارنژیال پایینتر است. نتیجهگیری: از مطالعه انجام شده مشخص میشود، اگر چه لوله لارنژیال به عنوان یک جایگزین مناسب در موارد لولهگذاری مشکل یا در موارد احیاء قبلی ریوی مناسب است ولی با توجه به مقاومت بالای راه هوایی و کمپلیانس دینامیک پایینی که ایجاد میکند، از یک طرف باعث افت برونده قلبی و از طرفی در بیماران ریوی باعث آسیب ریوی میشود، پس روش مناسبی به عنوان جایگزین لوله تراشه در تمام موارد نمیباشد. </p>
<p></p><p> Background & Aim: The aim of this study was to compare air way resistance and dynamic compliance of tracheal tube and laryngeal tube in TIVA(Total Intravenous Anesthesia). Nowadays, low airway resistance and dynamic compliance improvement during the mechanical ventilation whether in ICU or during general anesthesia, especially in patients with pulmonary diseases, is a favorable purpose to control hemodynamic condition and prevent pulmonary barotrauma in patients. Besides airway control during CPR, providing airway for ICU patients or those who need intubation during anesthesia may cause damages because of laryngoscopy, and at the same time needs experienced personnel. Therefore, this investigation was undertaken to find a method through which no experienced personnel or laryngoscopy is needed, and besides which, airway resistance and dynamic compliance can be like the common standard methods. Patients & Methods: This clinical trial study was conducted on 34 patients(22 males and 12 females) aged between 16 to 53(33.1 age±12.4) with ASA(type I and II) who were candidates for orthopaedic surgery to reduce aspiration risk and were selected based on randomized simple sampling. In anesthesia by TIVA method(Total drugs which used IV), propofol was used as anesthetic, fentanyl as analgesic and pavolon as relaxant. Pavolon was used because it has least hystamin release and, therefore, has no effect on airway resistance. Airway resistance and dynamic compliance were measured by NICOME and CO2 in expiration. Results: The results were assessed by t-test and Pvalue<0.05 was observed between mean airway resistance in tracheal tube(7.38±1.55) and laryngeal tube(34.35±3.87). There was a significant difference between airway dynamic compliance in laryngeal tube(26.08±4.54) and tracheal tube(44.55±7.06). There was also a significant difference between cardiac output in use of tracheal tube(5.37±0.207) and laryngeal tube(4.605±0.34) which showed cardiac output was lower in laryngeal tube method. Conclusion: Although laryngeal tube is a suitable alternative in difficult intubation or CPR, high airway resistance and low dynamic compliance causes decline in cardiac output and pulmonary damage therefore, it is not a suitable alternative in all cases. 4) Airway Resistance </p>
، لوله تراشه کافدار، لوله لارنژیال ، کمپلیانس دینامیک،مقاومت راه هوایی
Key Words: 1) Tracheal Tube with Caffe 2) Laryngeal Tube 3) Dynamic Compliance
143
147
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-543&slc_lang=fa&sid=1
M.R
Mohaghegh
محمودرضا
محقق
3900319475328460016092
3900319475328460016092
No
A.R
Mirani
علیرضا
میرانی
3900319475328460016093
3900319475328460016093
Yes