Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
25
1
online
1
fulltext
fa
روانسنجی ابزار سنجش نگرش به نماز: طراحی و ساخت ابزار، بررسی روایی و پایایی
Psychometric properties of attitude questionnaire to prayer: construction, development, validity and reliability
آمار زیستی
Biostatistics
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: روان</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سنجی و طراحی یک</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ابزار در حوزه­ی سلامت</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نیازمند</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یک</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش­شناسی</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">قوی و منسجم و مبتنی بر قواعد خاص</span></span> <span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">است</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> یک تأمینکننده­ی مهم سلامت روان، نماز است. این مطالعه با هدف ساخت ابزار سنجش نگرش به نماز انجام شد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مطالعه مقطعی در زمستان سال 95 در دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی بر روی 500 دانشجو انجام پذیرفت. پرسش­نامه اولیه بر اساس مطالعات پیشین شامل 68 پرسش تنظیم شد. برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی، تیم پژوهشی پرسش­نامه را بررسی و آن را به 33 پرسش کاهش داد. در ادامه، پرسش­نامه توسط 9 دانشجو و همچنین 10 فرد خبره تکمیل و از نظر روایی صوری و محتوایی بررسی شد. سپس روایی سازه و پایایی پرسش­نامه سنجش نگرش نماز با ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی درون-رده­ای و تحلیل عاملی بررسی شد. در پایان، از تحلیل منحنی مشخصه عملکرد برای بررسی توانایی پیش­بینی و نیز تعیین نقطه برش پرسش­نامه استفاده شد. کلیه­ی عملیات در نرم­افزار </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نسخه 21 انجام پذیرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ ها</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: با محاسبه­ی نسبت روایی محتوا، تعداد 18 پرسش غیر ضروری تشخیص داده شده و حذف شدند (6/0 > </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CVR</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و 11 پرسش توسط گروه خبرگان پیشنهاد و اضافه گردید. برای این پرسش­نامه­، متوسط ضریب روایی محتوی از نظر مربوط بودن 879/0، سادگی 976/0، واضح بودن 958/0 و میانگین کلی 937/0 و مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر 95/0 به دست آمد. تحلیل عاملی مبتنی بر 22 پرسش منجر به شناسایی چهار عامل گردید که در مجموع 68 درصد از واریانس کل را تبیین نمودند. نقطه برش نمرات پرسش­نامه، با استفاده از تحلیل منحنی راک برابر 5/53 به دست آمد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­ گیری</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: یافته­ها نشان داد که پرسش نامه سنجش نگرش دانش­جویان به نماز با 22 پرسش، یک ابزار روا و پایا برای سنجش نگرش آن­ها است و میتواند در دانشگاه­های مختلف ایران مورد استفاده قرار گیرد.</span></span><br>
<strong>Background</strong>: Development and psychometric properties of an instrument in general health should be methodologically strong and follow standard procedures. An important factor of mental health is praying. The purpose of this study was to develop a questionnaire for assessing students' attitude towards prayer.<br>
<strong>Methods</strong>: This cross-sectional study was conducted on 500 students in the Jan. 2017 at the University of Welfare and Rehabilitation Sciences (USWRS). The first draft of the prayer questionnaire (68 items) was based on literature review. To ensure content validity and face validity, the research panel team examined the questionnaire and the items were reduced to 33. Thereafter the questionnaire was tested by 9 students and also an expert panel team (10 persons) examined face and content validity. Then construct validity, internal consistency, and test- retest reliability of were assessed. Finally, Receiver Operating Characteristic (ROC) curve was used to assess the predictive ability of the attitude questionnaire and to inform the choice of a cut-off point. Data analysis was carried out using SPSS 21 software.<br>
<strong>Results</strong>: 18 items were omitted based on the content validity ratio (CVR<0.6) and 11 items were added by the expert panel. For this questionnaire, the average content validity index of relevance, simplicity, and clarity were 0.879, 0.976 and 0.958, respectively. Scale- Level content validity index was calculated 0.937. Cronbach's alpha coefficient (0.95) confirms the high internal consistency and test-retest coefficient (0.903) confirms stability of this questionnaire. Factor analysis identified four factors, based on 22 items, which explained a total of 68% of the total variance. The cut-off point score by using the ROC curve analysis was calculated 53.5.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Our finding showed that the students’ attitude questionnaire with 22 items provided a reliable and valid tool to detect attitude of students towards praying. This questionnaire can be used in other universities in Iran.<br>
<br>
روایی, پایایی, تحلیل عاملی, نگرش, سلامت روان, نماز
Validity, Reliability, Factor analysis, Mental health, Attitude, Praying
1
10
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1056-11&slc_lang=fa&sid=1
Mahdieh Sadat
Nademi
مهدیه السادات
نادمی
mahdieh_nademi@yahoo.com
3900319475328460039248
3900319475328460039248
No
Islamic Azad University North Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
Bahman
Bahrami
بهمن
بهمنی
ba.bahmani@uswr.ac.ir
3900319475328460039249
3900319475328460039249
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Masoumeh
Maarefvand
معصومه
معارف وند
arammaref@gmail.com
3900319475328460039250
3900319475328460039250
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Sayed Vahid
Motamedi
سید وحید
معتمدی
svm1352@gmail.com
3900319475328460039251
3900319475328460039251
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Mohamad Ali
Mardani
محمدعلی
مردانی
natelnoory@yahoo.com
3900319475328460039252
3900319475328460039252
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Akbar
Biglarian
اکبر
بیگلریان
abiglarian@uswr.ac.ir
3900319475328460039253
3900319475328460039253
Yes
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران