Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1397
5
1
gregorian
2018
8
1
25
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال شنیداری و دیداری در اختلال وسواسی- جبری
Effectiveness of cognitive rehabilitation on improving auditory and visual working memory in obsessive-compulsive disorder
روانشناسی بالینی
Clinical Psychiatry
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong>: <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به شیوع اختلال وسواسی- جبری در تمام سنین و اثرات مخرب آن در دوره کودکی و نوجوانی، بررسی و ارزیابی روشهای جدید درمانی با عوارض کم و تاثیر مناسب درمانی کاملا ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال شنیداری و دیداری نوجوانان دختر دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال وسواسی- جبری بود.</span></span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال وسواسی-جبری در دبیرستان های شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 96-1395 بود. با انتخاب تصادفی چهار دبیرستان و غربالگری با استفاده از پرسشنامه </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">وسواس فکری عملی</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">فوا و همکاران، بعد از مصاحبه با آنها، 30 نفر از دانشآموزانی که ملاکهای ورود و خروج مورد نظر پژوهش را برآورده میکردند، به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. از هر دو گروه تست حافظه فعال وکسلر گرفته شد و برای گروه آزمایش به صورت انفرادی به مدت 12 جلسه برنامه توان بخشی شناختی اجرا شد. </span></span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: پس از مداخله توان بخشی شناختی، نمرات </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">حافظه فعال شنیداری (01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p <</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و حافظه فعال دیداری (001/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">p< </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت.</span></span></span><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: نتایج مطالعه حاضر</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نشان داد که توانبخشی شناختی در ارتقاء حافظه فعال بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری موثر است.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> بنابراین پیشنهاد میشود علاوه بر مداخلات روانشناختی، از مداخلات مبتنی بر توانبخشی شناختی به عنوان رویکرد درمانی تلفیقی، کاربردی و حمایتی در کنار رواندرمانی توسط متخصصین این حوزه استفاده شود.</span></span></span><br>
<br>
<strong>Background</strong>: Regarding the prevalence of obsessive-compulsive disorder of all ages and its adverse effects in childhood and adolescence, it is absolutely necessary to review and evaluate new therapies with low complications and appropriate treatment effects. The purpose of the present study was to determine the effectiveness of cognitive rehabilitation on improving the auditory and visual working memory secondary school girl adolescents with obsessive-compulsive disorder.<br>
<strong>Methods</strong>: The present study was a semi experimental design with pretest-posttest design with control group. The population of the study included all girls suffering from obsessive-compulsive disorder in Koohdasht high schools in the academic year of 2011-2012. By random selection of four high schools and screening using Fava et al., A compulsory obsessive-compulsive inventory questionnaire, after interviewing them, 30 students who were selected to meet the criteria for entering and leaving the research were purposefully selected and they were randomly assigned to two groups. From both groups, Wechsler's active memory test was performed and a cognitive rehabilitation program was performed for the experimental group individually for 12 sessions.<br>
Results: After intervention, cognitive rehabilitation, auditory active memory (p<0.001) and active activity memory (p<0.001) increased in experimental group compared to control group.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The results of this study showed that cognitive rehabilitation is effective in improving the working memory of patients with OCD. Therefore, it is suggested that, in addition to psychological interventions, cognitive rehabilitation interventions should be used as an integrated, applied and supportive therapeutic approach along with psychotherapy by specialists in this field.
توان بخشی شناختی, حافظه فعال دیداری و شنیداری, اختلال وسواسی- جبری
Cognitive rehabilitation, Obsessive-compulsive disorder, Visual and audible working memory
29
37
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3744-1&slc_lang=fa&sid=1
masoomeh
azadbakht
معصومه
آزادبخت
beautifulmind.1389@gmail.com
3900319475328460040770
3900319475328460040770
No
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
kamran
Yazdanbakhsh
کامران
یزدانبخش
kamran6@hotmail.fr
3900319475328460040771
3900319475328460040771
Yes
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
asie
moradi
آسیه
مرادی
asie.moradi@razi.ac.ir
3900319475328460040772
3900319475328460040772
No
گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه