Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
24
157
online
1
fulltext
fa
اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین در بهبود نشانگان اختلال نقصتوجه-بیشفعالی کودکان مبتلا به صرع: مطالعه موردی
The Effectiveness of Parent Management Training on Improvement of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Children with Epilepsy: single subject study
روانشناسی بالینی
Clinical Psychiatry
موردنگاري
case report
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong>: <span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شیوع مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به صرع بیشـتر از کودکـان مبتلا به بیماریهای مزمنی است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر نمیکند. همبودی بیماری صرع و اختلال نقصتوجه- بیشفعالی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> (Attention Deficit Hyperactivity Disorder-ADHD) </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در کودکان دارای اختلال تشنج شایع است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین بهعنوان رویکردی برای درمان مشکلات رفتاری کودک، بر بهبود نشانگان </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">ADHD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> درکودکان مصروع است</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این پـژوهش درچارچوب طرح تجربی تـک آزمودنی و با استفاده از طرح خط پایه چندگانه اجرا شد. والدین دوکـودک مصروع با اختلال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> ADHD</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> انتخاب و آموزشهای لازم طی 9 جلسه ارائه گردید. تشخیص و میزان تاثیر برنامه آموزش مدیریت والدین بر روی اختلال</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> ADHD </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کودکان با پرسشنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;"> CSI-4 </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ارزیابی شد</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: باتوجه به تجزیه و تحلیل بصری نتایج پرسشنامه مذکور، اثربخشی برنامه آموزش مدیریت والدین در بهبود نشانگان اختلال نقصتوجه-بیشفعالی هرآزمودنی به صورت بالینی نمایان بود</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: نتایج بررسی، تاثیرمثبت برنامه آموزش مدیریت والدین در رفتار کودک دارای اختلال مذکور را نشان میدهد. براین اساس، افزایش مهارتهای کنترلی والدین و بهبود شیوه کلی تعامل والد-کودک منجربه مهارخشم از سوی والدین و کاهش چشمگیر در پرخاشگری و مشکلات رفتاری کودک میگردد</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span></span><br>
<br>
</p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Background</strong>: The prevalence of behavioral problems is significantly high in children with epilepsy compared to children with other chronic illnesses which do not affect the central nervous system. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a common comorbid disorder with epilepsy. Thus, children with epileptic seizure are in increased risk of cognitive disorders particularly attention problems. Parent Management Training (PMT) can be defined as an approach for the treatment of child behavioral problems in which parents are trained to alter their child's behavior. Therefore, the main purpose of this study was to investigate the efficacy of PMT on improvement of symptoms of ADHD in a child with epilepsy.<br>
<strong>Methods</strong>: The study design was single-subject using multiple baseline design. The samples were parents of two children with epilepsy and comorbid ADHD who completed Child Symptom Inventory (CSI-4) part A. Participants received 9 sessions of PMT (1-1.5 hour for each session per week). They completed CSI-4 part A in pretest, during the treatment and one month follow-up. Data were analyzed by visual analysis.<br>
<strong>Results</strong>: Results indicated the effect of PMT on ADHD symptoms was clinically significant. Findings showed positive effect of PMT on monitoring the child's behavior.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Hence, the enhancement of parents’ control skills and the improvement of parent-child interaction could result in parents’ anger management and considerable reduction in child behavioral problems and aggression.<br>
</p>
واژه های کلیدی: اختلال نقصتوجه-بیشفعالی, برنامه آموزش مدیریت والدین, مشکلات رفتاری, صرع
Keywords: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Parent Management Training (PMT), Behavioral problems, Epilepsy.
90
98
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3297-1&slc_lang=fa&sid=1
Mansour
Bayrami
منصور
بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
3900319475328460037019
3900319475328460037019
No
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
elnaz
abdollahi
الناز
عبدالهی
abdollahi_e93@ms.tabrizu.ac.ir
3900319475328460037018
3900319475328460037018
Yes
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Toraj
Hashemi nosrat abad
تورج
هاشمی نصرت آباد
torajhashemi@yahoo.com
3900319475328460037020
3900319475328460037020
No
University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز