Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
23
150
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرح ریزی و حافظه فعال) دانش آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی
The effect of neurofeedback training on executive functions (Sustaining attention, planning and working memory) in elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorders
روانپزشکی
Psychiatry
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف: </strong>بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال) دانش<span dir="LTR">‎</span>آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار: </strong>این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمونهای کامپیوتری <span dir="LTR">CPT</span>، <span dir="LTR">T-London</span> و <span dir="LTR">N-back</span> استفاده شد. دادهها با نرمافزار <span dir="LTR">SPSS-19</span> و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها: </strong>نتایج نشان داد میان گروههای آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شد (01/0><span dir="LTR">p</span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند.</p>
<p><strong>Background:</strong> Many problems of students with attention deficit / hyperactivity disorder is related to disorder in executive functions that neurofeedback training are effective to improve them. This study aimed to investigate the effect of neurofeedback training on executive function (sustain attention, planning and working memory) in elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorder.</p>
<p><strong>Methods: </strong>This study was a quasi-experimental with a pre-test and post-test design. The statistical population included all elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorder that referred to counseling centers of Gharchak city in 2015 year. Totally 30 students were selected through available sampling method and randomly assigned to two groups. The experimental group educated 12 sessions of 60 minutes by neurofeedback method. To assess sustain attention, planning and working memory respectively were used from CPT, T-London and N-back computerized tests. Data analyzed with the SPSS-19 software and by multivariate analysis of covariance method.</p>
<p><strong>Results: </strong>The results showed there was a significant difference in three variable of sustains attention, planning and working memory. On the other hand the neurofeedback training method significantly lead to increase sustains attention, planning and working memory in elementary girl students with attention deficit / hyperactivity disorder (P<0/01).</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>Regarded the results of this research suggest that therapist and clinical psychologist use from neurofeedback training for increase sustains attention, planning and working memory in students with attention deficit / hyperactivity disorder.</p>
آموزش, نوروفیدبک, تمرکز, طرحریزی, حافظه فعال, اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
Training, Neurofeedback, Sustain Attention, Planning, Working Memory, Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: ADHD
57
66
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2973-1&slc_lang=fa&sid=1
jamal
Ashoori
جمال
عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
3900319475328460034418
3900319475328460034418
Yes
Islamic Azad University, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، اصفهان، ایران