Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
23
147
online
1
fulltext
fa
بررسی نگرش کارآموزان، دستیاران و اساتید مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به برگزاری جلسات آموزشی گراند راند در سال 1393
Attitudes of Medical Students , Interns, Residents and Attending Professors Toward Morning Report
پزشکی
Medical
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: گراند راند آموزشی یک روش آموزش بالینی متداول است که در اکثر بخشهای بیمارستانهای آموزشی در حال اجرا میباشد. هدف آن فراهم آوردن فرصتی برای دانشجویان است تا اطلاعات نظری را به واقعیات عملی پیوند بزنند. هدف مطالعه حاضر مقایسه دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران و اساتید، نسبت به گراند راند در دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش کار</strong>: این مطالعه، توصیفی تحلیلی بر روی کارآموزان، کارورزان، دستیاران و اساتید بیمارستانهای آموزشی دانشگاه ایران به تعداد 237 نفر به روش سرشماری میباشد. اطلاعات بوسیله پرسشنامه به صورت سوالات چندگزینهای و لیکرتی جمع آوری شد و توسط نرمافزار <span dir="LTR">SPSS v. 21</span> آنالیز شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: 4/29% کارآموزان و کارورزان گراند راند آموزشی را خیلی خوب و خوب، 3/36% متوسط و 3/34% ضعیف و خیلی ضعیف و اساتید و دستیاران 62% خیلی خوب و خوب، 6/27% متوسط و 4/10% ضعیف و خیلی ضعیف ارزیابی کردند. کیفیت گراند راند بر اساس طیف سه درجهای لیکرت بر حسب نوع بخش: داخلی 89/1، بخش جراحی 87/1، بخش زنان 1/2، بخش اطفال 87/1 و بر حسب درجه علمی: کارآموزان 82/1، کارورزان 85/1، دستیاران 92/1 و اساتید 13/2 بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong>: دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به گراندراند های پزشکی منفیتر از دستیاران و اینترنها میباشد. شرکت فعال و تقویت استدلال، مهارت تصمیمگیری، بیان یافتههای علمی و ایجاد انگیزه در دانشجویان میتواند از عوامل موثر در بهرهوری بیشتر گراند راندهی آموزشی باشد.</p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: Clinical Grand Rounds method is a common clinical training in most of university hospitals. Its purpose is to provide an opportunity for students to link their practical realities to theoretical ones. The study purpose was to compare the views of trainees, interns, residents, and teachers about grand rounds method at Iran University Medical Sciences in Iran.</p>
<p><strong>Methods</strong>: This study is descriptive analytical performed on 237 individuals including trainees, interns assistant, and professors of teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences using census method. The designed questionnaire used Likert type multiple-choice questions. The data were analyzed through SPSS v.21.</p>
<p><strong>Results</strong>: The results showed that 29.4% of interns and externs showed assessed Grand Rounds training as very well and good, 36.3 as moderate and 34.3% of poor and very poor. But 62% of professors and residents’ assessment was very good and good, 27.6 moderate and 10.4% of poor and very poor. The quality of Grand Round based on type of participants’ ward was: interior1.89%, surgery 1.87%, pediatrics 1.87%, gynecology 2.1%, and also for their academic levels as interns1.85%, externs 1.82%, residents 1.92%, and for professors as 2.13%</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: The results showed that undergraduates’ attitude toward medical Grand Round is more negative than residents. The dissatisfaction of medical students of Grand Rounds was mostly due to lack of participation because of large number of students. Strengths of Grand Rounds include strengthen reasoning skills, improving decision making, scientific findings, motivating students in education, ethics and professional communication, and evidence-based medicine.</p>
<p></p>
گراند راند, کارآموز, کارورز, دیدگاه
Grand Rounds, Trainee, Intern, Attitude
115
124
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1755&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
Rohani
مرضیه
روحانی
marzieh.rohani@yahoo.com
3900319475328460033704
3900319475328460033704
Yes
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Hamid Reza Baradaran
Baradaran
حمیدرضا
برادران
baradaran.hr@IUMS.ac.ir
3900319475328460033705
3900319475328460033705
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Akram
Sanagoo
اکرم
ثناگو
a_sanagu@yahoo.com
3900319475328460033706
3900319475328460033706
No
Goletsan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
Moslem
Sarani
مسلم
سارانی
sarani@razi.tums.ac.ir
3900319475328460033707
3900319475328460033707
No
Goletsan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
Sahla
Yazdani
شهلا
یزدانی
shhl.yazdani@gmail.com
3900319475328460033708
3900319475328460033708
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
Hamid Reza
Alizadeh
حمیدرضا
علیزاده
hr.alizade@gmail.com
3900319475328460033709
3900319475328460033709
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران