Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1394
5
1
gregorian
2015
8
1
22
134
online
1
fulltext
fa
استراتژیهای گفتگو در تعامل پزشک با بیمارِ
Conversation strategies in interaction between physician and 'competitor' patient
پزشکی
Medical
پژوهشي
Research
<p class="MsoNoSpacing" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">زمینه و هدف</span></b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">: مطالعه تعامل پزشک</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'"> </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">- بیمار از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. تحقیق حاضر به ارزیابی این موضوع از منظر بیمارِ "رقیب" میپردازد.<!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNoSpacing" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">روش کار</span></b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">: روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل گفتگو است که در آن 33 مشاوره از 50 مشاوره ضبط شده درمانگاهی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس با روشی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو به استخراج راهبردهای گفتگوی پزشک و بیمار رقیب با یکدیگر پرداخته است. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNoSpacing" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">یافتهها</span></b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">: نتایج دادهها نشان میدهد که بیماران از چهار استراتژی تردید، پذیرش، کسب اطمینان، و چانه</span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt font-family: 'Times New Roman', serif"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">زنی استفاده میکنند. متناظر با هر استراتژی نیز پزشکان از استراتژی</span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt font-family: 'Times New Roman', serif"></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">های توجیهی/اقناعی، انذاری، قطعیت، و اگر... باید استفاده میکنند. علاوه بر این، پزشکان از سه استراتژی بازبینانه، اغماض و عبور، و<i> دفع</i> نیز استفاده میکنند که مبتنی بر رابطه نابرابر و اعمال یک سویه قدرت از سوی پزشک است. <!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p class="MsoNoSpacing" dir="rtl" style="direction: rtl unicode-bidi: embed"><b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">نتیجهگیری</span></b><span lang="AR-SA" style="font-size: 10pt font-family: 'B Mitra'">: نکته مهم در این زمینه این است که هر چه تعامل بین پزشک و بیمار شفاف و مبتنی بر تعامل فعال باشد، بیمار اعتماد بیشتری به این تعامل دارد و استراتژی "پذیرش" یا تبعیت برای بیمار و "انذار" برای پزشک رقم میخورد. این استراتژی نوعی رویکرد مشارکتجویانه است که در آن بیمار و پزشک به تبادل شفاف اطلاعات میپردازند و کمک به فرآیند تشخیص و درمان به طور خاص تبعیت بیمار میکند. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی استفاده از رویکردهای مشارکتی در مشاورهها هم رضایت طرفین تعامل را تأمین خواهد کرد و هم باعث میشود که بیمار بیشترین نفع را از مشاوره ببرد.</span><span dir="ltr" lang="AR-SA" style="font-size: 9pt font-family: 'Times New Roman', serif"> </span><span dir="ltr" style="font-size: 9pt font-family: 'Times New Roman', serif"><!--stripped--><!--stripped--></span></p>
<p dir="ltr"><strong>Background</strong>: Physician – patient relationship can be evaluated from multiple angles. This study evaluates this issue from 'competitor' patient perspective.</p>
<p dir="ltr"><strong>Methods</strong>: The method used in this research was conversation analysis in which 33 consultations from 50 clinical counseling were recorded at Shahid Faghihi Hospital and analyzed based on conversation analysis method. Accordingly, with descriptive – analytical method the conversational strategies of the physician and competitor patient with each other were extracted.</p>
<p dir="ltr"><strong>Results</strong>: Results showed that the patients used four strategies namely: uncertainty, acceptance, search certainty, and haggling. Corresponding to each strategy, physicians used the feasibility/persuasive, admonition, certainty, and if…should strategies, too. Also, physicians used other three strategies namely reviewing, ignorance and crossing, and repulsion.</p>
<p dir="ltr"><strong>Conclusion</strong>: The important point is that if the interaction between physician and patient is transparent and based on active engagement, the patient has more confidence in this relation, and 'acceptance' strategy for patient and 'admonition' strategy for physician is created. These strategies are the participatory approaches in which the patient and physician exchange the information and this helps in treatment process and especially helps the patient to subordinate. </p>
پزشک, بیمار رقیب, تعامل, استراتژی گفتگو, تبعیت
Physician, Competitor patient, Interaction, Conversation strategy, Subordination
28
40
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1690&slc_lang=fa&sid=1
احمد
کلاته ساداتی
3900319475328460030147
3900319475328460030147
No
محمد تقی
ایمان
iman@shirazu.ac.ir
3900319475328460030148
3900319475328460030148
Yes
کامران
باقری لنکرانی
3900319475328460030149
3900319475328460030149
No