Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
24
162
online
1
fulltext
fa
ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Ergonomics evaluation of computer lab of university of social welfare and rehabilitation sciences
فیزیوتراپی
Physiotherapy
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: محیط آموزشی به عنوان فاکتوری مهم و تأثیرگذار می­تواند سلامت، راحتی و عملکرد آکادمیک دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد. امروزه پیشرفت تکنولوژی در محیط آموزش کاربران را در معرض ریسک فاکتورهای ارگونومیک قرار داده است. لذا، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارگونومیک کلاس آموزش کامپیوتر از دیدگاه متخصصان و دانشجویان می­باشد.</span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش کار</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1395 انجام گرفت. صدا، روشنایی، محیط کلاس و تناسب آنتروپومتری بین دانشجویان و ابعاد مبلمان کلاس با استفاده از دستگاه صداسنج، لوکس متر (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">Hagner Ec1</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">)، چک لیست ارزیابی محیط کلاس کامپیوتر (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">CCEI</span></span></span><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) و کیت آنتروپومتری انجام گرفت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته ­ها</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: نتایج نشان داد که کلاس آموزش کامپیوتر از نظر محیط فضایی، فضای کار و کامپیوتر نامناسب ولی از نظر محیط بصری مناسب است که با نظرسنجی دانشجویان مطابقت داشت. ارزیابی عینی و ذهنی آسایش آکوستیکی کلاس قابل قبول نبود. مقایسه نتایج حاصل از اندازه­گیری ابعاد بدنی و ابعاد مبلمان کلاس مؤید آن است که به جزء فضای زیر میز در سایر پارامترها تناسبی وجود ندارد که با نظر دانشجویان همخوانی داشت.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه ­گیری</span></span></strong><span style="font-family:b mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: مداخلات ارگونومی جهت بهبود شرایط ارگونومی کلاس کامپیوتر ضروری می­باشد.</span></span><br>
</p>
<p><strong>Background</strong>: Educational environment is a major factor for teacher and student’s health, comfort and academic performance. Nowadays, technology improvement in classroom environment has exposed the users to ergonomics risk factors. The aim of this study was to assess the ergonomics of computer lab from student and expert’s point of view.<br>
<strong>Methods</strong>: This analytic descriptive cross sectional study was conducted in the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences in 2016. Noise, lightening status, classroom environment and anthropometrics adjustment between students and class furniture dimensions were measured with sound level meter, luxmeter (Hagner EC1), Computer Classroom Environment Inventory (CCEI) checklist and anthropometric kit, respectively.<br>
<strong>Results</strong>: Results showed that space environment, work space and computer station were not satisfactory but visual space seemed appropriate which was consistent with student’s opinion. Subjective and objective evaluation of acoustical comfort was not desirable. There was not any match between student’s physical dimensions and furniture dimensions except the under table space which was consistent with the students opinions.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Ergonomics intervention in order to increase the ergonomics conditions of computer lab should be considered.<br>
</p>
کلید واژه: محیط آموزش, ارگونومی, آنتروپومتری
Keyword: Education environment, Ergonomics, Anthropometry
1
10
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-964-7&slc_lang=fa&sid=1
Azadeh Pur derakhshan
Pur derakhshan
آزاده
رباب پور درخشان
azadehdsh@gmail.com
3900319475328460037864
3900319475328460037864
No
University of Social Welfare Rehabilitation Science, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
Hamid Reza
Mokhtarinia
حمیدرضا
مختاری نیا
hrmokhtarinia@yahoo.com
3900319475328460037865
3900319475328460037865
Yes
University of Social Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی، تهران، ایران