Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
23
147
online
1
fulltext
fa
نقش تحصیلات والدین و تعیین کننده های واسطه ای بر سلامت کودکان در ایران
The Role of Parental education and Intermediary Determinants on Children’s Health in Iran
بهداشت عمومی
Public Health
پژوهشي
Research
<p>مقدمه: این مطالعه با استفاده از داده های معتبر کشوری رابطه ی میان تحصیلات والدین را با سلامت کودکان بررسی کرده و نقش متغیرهای واسطه ای این رابطه را مورد جستجو قرار می دهد. روش: در این مطالعه اکولوژیک، داده های کشوری مرتبط با شاخص های تحصیلات والدین به عنوان متغیر پیش بین، سلامت کودک به عنوان متغیر پاسخ و وضعیت محل زندگی، بهره مندی کودک از خدمات سلامت و سلامت مادر به عنوان متغیر واسط در 31 استان کشور جمع آوری و جهت تعیین متغیرهای مکنون تحلیل عاملی اکتشافی شدند. سپس همبستگی بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده و متغیرهای باقیمانده وارد مدلسازی معادلات ساختاری شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که هم مدل های دارای متغیر واسطه ای ناسلامت مادر و هم مدل های شامل وضعیت بد محل زندگی دارای برازش مطلوب هستند. در مدل های ساختاری مورد بررسی،20 الی 80 درصد از تغییرات شاخص ناسلامت کودک توسط تحصیلات پایین والدین و شرایط بد محل زندگی و 60 تا 80 درصد تغییرات شاخص ناسلامت کودک توسط تحصیلات پایین والدین و ناسلامت مادر تبیین شد. شاخص نیکویی برازش (GFI) در نه مدل مورد بررسی بین 74/0 تا 99/0 متغیر بود. نتیجه گیری: یافته ها نقش عوامل اجتماعی- اقتصادی خانواده ها بخصوص سواد و سلامت مادران و شرایط محل زندگی در سلامت کودکان را تایید کرده و اهمیت سرمایه گذاری برای بهبود آنها را در جهت ارتقا سلامت کودکان نشان می دهد.</p>
<p>Introduction: The study using national data, assessed relationship between Parent’s educations with child’s Health in Iran and looking for the role of intermediary variables. Method: In this Ecological study, we collected national data on parental education as predictive variables, Children’s health as response variable and housing condition, Child’s benefit from health services and Mother’s health as intermediary variables in 31 provinces and did exploratory factor analysis in order to detect latent variables. Then we estimated correlation between latent variables and made structural equation models by residual variables. Findings: Findings showed that both Structural models which consists mother’s ill-health and bad dwelling situation has good fitness. In structural models, 20 to 80 percent of child health variance has explained by low parental education and bad dwelling situation, and 60 to 80 percent of child health variance has explained by low parental education and bad mother’s ill-health. GFI was between 0.74-0.99 in models. Conclusion: The findings confirm the role of Socio-economic factors of families, especially mother’s literacy and health and housing condition on children’s health, and show the importance of investment on these factors in order to achieve improvement in children’s health.</p>
ایران, تحصیلات والدین, سلامت کودک, سلامت مادر, محل زندگی, مدل سازی معادلات ساختاری
Child Health, Housing condition, Iran, Mother’s Health, Parental education, structural equation models
18
34
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2324-1&slc_lang=fa&sid=1
Meroe
Vameghi
مروئه
وامقی
m_vameghi@yahoo.com
3900319475328460033429
3900319475328460033429
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences-Social Welfare Management Resarch Center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی
Homeira
Sajadi
حمیرا
سجادی
safaneh_s@yahoo.com
3900319475328460033430
3900319475328460033430
Yes
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences-Social Determinants of Health Resarch Center
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
Hassan
Rafiey
حسن
رفیعی
hassan441015@gmail.com
3900319475328460033431
3900319475328460033431
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences-Social Welfare Management Educational Group
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-گروه آموزشی مدیریت رفاه اجتماعی
Qolamreza
Qaedamini
غلامرضا
قائدامینی
qaedamini@gmail.com
3900319475328460033432
3900319475328460033432
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences-Social Welfare Management Educational Group
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-گروه آموزشی مدیریت رفاه اجتماعی