Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
21
125
online
1
fulltext
fa
بررسی ارتباط بین مولفه های هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
Investigation of the association between the components of emotional intelligence and academic achievement in students
اپیدمیولوژی
Epidemiology
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می باشد. زندگی تحصیلی، یکی از مهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. در این بین یکی از مسائل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مساله ی افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است.
روش کار: پژوهش حاضر که با یک مطالعه توصیفی – مقطعی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 126 دانشجوی دختر و 95 دانشجوی پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه بار- ان بود. این پرسش نامه استاندارد در ایران اعتبار سنجی شده و در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. از معدل کل دانشجویان نیز به منظور اندازه گیری پیشرفت (عملکرد) تحصیلی استفاده شده است و همچنین برای تجزیه تحلیل داده ها از روش ها و آزمون های آماری ضریب همبستگی دو دامنه پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره گام به گام، آزمون تی مستقل وکای دو استفاده شده است. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 2.42 ± 22.43 است، با توجه به میزان همبستگی ۴۷۸/۰ = r میان هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین به طور کلی بین جنسیت و هوش هیجانی رابطه معنی داری به دست نیامد (p< 0.07). اما نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام نشان داد که سه مولفه ی هوش هیجانی، قاطعیت در سطح (p<0/001)، خوش بینی در سطح (p<0/001) و خود آگاهی هیجانی در سطح (p<0/015) نقش پیش بینی کنندگی معناداری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر توانایی های شناختیِ کلی، فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد. به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازند قادر به یادگیری مناسب و مهمتر از آن به کارگیریِ بهینه موضوعات درسی نخواهند بود.
<p><font size="2"><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif">
<span><strong>Background:</strong> Nowadays emotional intelligence</span><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span><span style="line-height: 115% font-size: 14pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 12.0pt" dir="rtl"><span dir="rtl"></span><span dir="rtl"></span> </span><span style="mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">is considered as a new subject in the field of psychology. Studies
<span style="mso-spacerun: yes"> </span>performed in this area, suggest<span style="mso-spacerun: yes"> </span>the role of emotional intelligence and its
components in various aspects of life such as educational attainment, marriage,
career and social relationships. Academic life , is one of the most important
aspects of an individual’s life influences other aspects of <span style="mso-spacerun: yes"> </span>it.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>In
this regard, one of the fundamental problems of academic life and educational
system of each country is the issue <span style="mso-spacerun: yes"> </span>educational failure and low academic
performance of its students.<o:p /></span></font></font></p><p><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif" size="2"> </font><font size="2"><span><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"><strong>Methods:</strong> The present study is
cross-sectional carried out to investigate the relationship between emotional
intelligence and academic achievement of the students. The study population
consisted of 126 female students and 95 male students of Shahid Beheshti
University of Medical Sciences who were selected by simple random sampling
method. The research tools used in this study was bar-on questionnaire. <span style="mso-spacerun: yes"> </span>This questionnaire was validated in Iran and
has been used in various studies. Also <span style="mso-spacerun: yes"> </span>the overall GPA (grade point average was used
to measure <span style="mso-spacerun: yes"> </span>the academic performance) of
students was used. For data analysis methods and statistical tests, two-tailed
Pearson correlation coefficient, stepwise multiple regression analysis,
independent t-test and chi-square were used.<o:p /></font></span></font></p><p><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif" size="2"> </font><font size="2"><span><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"><strong>Results:</strong> The findings showed that the
mean age of participants in the study is 22.43±2.42 yr. <span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>Given
the obtained correlation coefficient (r=0.478), there was a significant
positive correlation between emotional intelligence and academic achievement.
The general relationship between gender and emotional intelligence was not
significant </font></span></font><span style="mso-bidi-font-family: "Times New Roman""><font size="2"><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"><span style="mso-spacerun: yes"> </span>(p <0.07). But the
results of stepwise multiple regression showed that the three components of
emotional intelligence [assertiveness (p <0.001), optimism (p <0.001) and
emotional self-consciousness (p <0.015)], had significant predicted roles in
academic improvement of students.<o:p /></font></font></span></p><p><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif" size="2"> </font><font size="2"><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif"><span><strong>Conclusion:</strong> This study showed that there is
a significant relationship between emotional intelligence and academic
achievement.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>Thus in order to achieve
high levels of academic and educational skills, in addition to general
cognitive ability, an individual should <span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span>be able
to control emotions. In other words <span style="mso-spacerun: yes"> </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size: 14pt mso-bidi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 12.0pt"></span><span style="mso-bidi-font-family: "Times New Roman"">students
without access to components that make the emotional intelligence, are not able
to learn effectively and more importantly <span style="mso-spacerun: yes"> </span>will not be able to use this learning and <span style="mso-spacerun: yes"> </span>experiences.<o:p /></span></font></font></p><p><font face="tahoma,arial,helvetica,sans-serif" size="2"> </font></p>
هوش هیجانی, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان
Emotional intelligence, Academic achievement, Students
85
93
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1598&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Jafari
مهدی
جعفری
3900319475328460027462
3900319475328460027462
Yes
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Forough
Ahmadzade
فروغ
احمدزاده
3900319475328460027463
3900319475328460027463
No
Shahid Beheshti University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی