Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1392
10
1
gregorian
2014
1
1
20
115
online
1
fulltext
fa
تدوین و اعتبارسنجی چارچوب شایستگیهای اساسی مهارت های ارتباطی در همکاری بین حرفهای
Development and validation of the inter-professional collaborator communication skill core competencies
آموزش پزشکی
medical education
پژوهشي
Research
<font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">زمینه و هدف</span></b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">:
پژوهش حاضر با هدف تدوین و بررسی روایی چارچوب شایستگی های ارتباط بین حرفه ای
شامل ارتباط با همکار، بیمار و خانواده وی متناسب با فرهنگ ایران انجام شده است.<o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="line-height: 115% font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">روش کار</span></b><span lang="AR-SA" style="line-height: 115% font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">:
این پژوهش یک مطالعه کیفی است و در سه فاز انجام شده است؛ در فاز اول چارچوبی 28 آیتمی
از شایستگی های مهارتهای ارتباطی بین حرفهای منتج از بررسی متون تدوین شد. روایی
صوری و محتوایی آن در مراحل دلفی با شرکت متخصصین در فاط دوم مورد بررسی و تایید
قرار گرفت. در فاز سوم مطالعه میزان شفافیت و اهمیت و کاربرد شایستگی تعیین شده
برای لحاظ شدن در برنامه های آموزشی حرفه های مختلف علوم پزشکی مورد بررسی قرار
گرفت.</span><span lang="FA" style="font-family: "B Mitra" mso-bidi-language: FA mso-ascii-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Calibri"><o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">یافتهها:</span></b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 13pt mso-bidi-language: FA"> </span><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">روایی
و بومی سازی چارچوب 24 آیتمی در 4 بعد اصلی مهارتهای ارتباطی بین حرفه ای منطبق
با شرایط ایران توسط متخصصین تایید شد. میانگین اهمیت و کاربرد شایستگی های
ارتباطی به ترتیب مربوط به ابعاد "ارتباط ساختارمند "(22/0±47/4)،"
استراتژی های ارتباطی "(24/0±63/4)،" ارتباط با بیمار و خانواده ی وی
"(20/0±63/4)" و ارتباط با همکاران "(32/0±52/4)" بود. در
مجموع 17 شایستگی ارتباطی میانگین نمره بالاتر از 05/4 تعیین شد.</span><span lang="FA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 12pt mso-bidi-language: FA mso-ascii-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Calibri"><o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal unicode-bidi: embed direction: rtl text-justify: kashida text-kashida: 0%" dir="rtl"><b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">نتیجه</span></b><b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 9pt mso-bidi-font-size: 10.0pt" dir="ltr"></span></b><b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">گیری</span></b><span lang="AR-SA" style="font-family: "B Mitra" font-size: 10pt mso-ascii-font-family: "Times New Roman" mso-hansi-font-family: "Times New Roman" mso-ansi-font-size: 9.0pt">:
تدوین شایستگی های ارتباط بین حرفه ای یکی از گامهای اساسی در راستای تحقق همکاری
بین حرفه ای و ایمنی بیمار محسوب می شود و ضرورت دارد در برنامه های اموزشی حرف
مختلف سلامت مورد توجه قرار گیرد.<o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font>
<font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: inter-ideograph"><b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt mso-bidi-language: FA">Background: </span></b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">Development
of a core competency of inter-professional education is key step in the
implementation of inter professional education and team-based care. The purpose
of this research was to develop a validated set of inter professional
collaborator communication skill core competencies compatible with the Iranian
culture.</span><span style="font-size: 13pt mso-bidi-font-family: "B Mitra""><o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: inter-ideograph tab-stops: right 7.3pt center 265.9pt"><b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">Methods</span></b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">: This study was
qualitative, and conducted in two phases. In the first phase, a 28 item
framework of the inter-professional collaborator communication skill core
competencies set was developed and the Delphi round of experts was undertaken
to validate these competencies. In the second phase, the validated competencies
were evaluated for clarity and utility in medical science curriculum.<span lang="AR-SA" dir="rtl"><o:p /></span></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: inter-ideograph tab-stops: right 7.3pt center 265.9pt"><b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">Results:</span></b><span style="font-size: 12pt mso-bidi-font-family: "B Mitra" mso-ascii-font-family: Calibri mso-hansi-font-family: Calibri"><font face="Calibri"> </font></span><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">The finding of the Delphi round led to
the 24 item framework in 4 core themes of inter professional collaborative
communication skill competency. In the second phase, mean of utility competency
themes showed structured communication (4.77<span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="3">±</font></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.22), communication strategies (4.63<span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="3">±</font></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.24), communication with patient and family (4.63<span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="3">±</font></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.20), and communication with colleagues (4.52<span dir="rtl"></span><span lang="AR-SA" dir="rtl"><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="3">±</font></span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr"></span>0.32). Overall 17 communication competencies had an average
score greater than 4.5.<o:p /></span></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font><p class="MsoNormal" style="margin: 0in 0in 0pt text-align: justify line-height: normal text-justify: inter-ideograph tab-stops: right 7.3pt center 265.9pt"><b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">Conclusions: </span></b><span style="font-family: "Times New Roman","serif" font-size: 12pt">Development of
inter-professional communication competency is the essential step in order to
fulfill inter-professional collaboration and patient safety.<span dir="rtl"></span><span dir="rtl"><span dir="rtl"></span><font face="Times New Roman" size="3"> </font></span>So, it is necessary to be </span><font face="Calibri"><font size="3"><span class="hps">considered</span> <span class="hps">in</span> <span class="hps">health</span></font><font size="3">
care curriculum.</font></font></p><font face="Times New Roman" size="3"> </font>
آموزش بین حرفه ای، مهارت های ارتباطی، شایستگی های ارتباطی، مهارت های بین حرفه ای
Inter professional education, Communication skill, Communication competency, Inter-professional skill
8
16
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1485&slc_lang=fa&sid=1
Seyedeh Batool
Amini
سیده بتول
امینی
3900319475328460025035
3900319475328460025035
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Fatemeh
Keshmiri
فاطمه
کشمیری
3900319475328460025036
3900319475328460025036
Yes
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Kamran
Soltani Arabshahi
کامران
سلطانی عربشاهی
3900319475328460025037
3900319475328460025037
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mandana
Shirazi
ماندانا
شیرازی
3900319475328460025038
3900319475328460025038
No
Tehran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران