Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1392
9
1
gregorian
2013
12
1
20
114
online
1
fulltext
fa
تحلیل میزان رضایت از سیستم آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رویکرد ارزشیابی 360 درجه
360 degree assessment of clinical education satisfaction in Shiraz University of Medical Sciences
پزشکی اجتماعی
Community Medicine
پژوهشي
Research
<p> <strong> زمینه و هدف </strong>: با عنایت به اینکه هر گونه برنامه ریزی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش بالینی در گرو شناخت مشکلات، نارسائی ها و کاستی ها ی موجود در سیستم آموزشی از دیدگاه گروه هدف می باشد، در این مطالعه سعی شد تا طی یک ارزشیابی کامل و همه جانبه از کلیه گروه های درگیر و ذی نفع در فرآیند آموزش بالینی، میزان رضایتمندی آن ها را از سیستم فعلی برآورد نموده تا از این طریق بتوان به ترسیم یک چارچوب کلی از نقاط قوت و ضعف سیستم فعلی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخت. </p><p> <strong> روش کار </strong>: این مطالعه، از نوع مطالعات توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی در سال 1390 انجام شده. به منظور جمع آوری داده ها، سه پرسش نامه مجزا و محقق ساخته بر حسب اهداف پژوهش طراحی شد که پرسش نامه شماره یک مربوط به انترن ها و دستیاران پزشکی، پرسش نامه شماره دو مربوط به اساتید بالینی و پرسش نامه شماره سه مربوط به سرپرستاران بود. به منظور سنجش روایی محتوایی و صوری پرسش نامه از روش قضاوت متخصصین استفاده شد و به منظور سنجش پایایی از روش آزمون- باز آزمون استفاده گردید. پاسخ ها پس از نمره دهی، وارد نرم افزار SPSS ورژن 17 وارد گردید و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مرتبط مثل T-TEST و Anova و ... در سطح معنی داری 05/0 تحلیل گردید. </p><p> <strong> یافتهها: </strong>به طور کلی یافته های حاضر متضمن آن است که دستیاران، انترنها و سرپرستاران شرکت کننده در پژوهش موافقت بسیار بیشتری نسبت به ثابت بودن اساتید در یک مرکز آموزشی درمانی داشتند در حالی که دیدگاه اساتید نسبت به ثابت و چرخشی بودن خودشان نسبتاً برابر بود. </p><p> <strong> نتیجه </strong><strong> </strong><strong>گیری </strong>: با توجه به این نکته که چارچوب آموزشی موجود در مراکز آموزشی درمانی کشور بعضاً نمی تواند جواب گوی نیازهای جدید و تامین فضای استاندارد آموزشی باشد و با توجه به نتایج موردی مطالعه حاضر در مورد وضعیت فعلی آموزش بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به نظر می رسد ضمن توجه به جوانب و پیشنهادات ارائه شده، اجرای این تغییر بتواند به افزایش کیفیت آموزش، پژوهش و درمان در مراکز دانشگاهی کمک نماید. </p>
<p> <strong> Background: </strong>As any decision making for improving the quality of clinical education depends on recognition of the present problems, as well as the inadequacies and faults from the stakeholders` points of view, this study was conducted to evaluate all the stakeholders in educational process comprehensively and estimate their satisfaction from the present system in order to illustrate a general framework of strengths and weaknesses of Shiraz University of Medical Sciences. </p><p> <strong> Methods </strong>: This was a cross sectional descriptive analytic study conducted in 2011. Three separate teacher-made questionnaires were designed according to the study purpose. The first questionnaire was related to interns and residents (under and post graduate students), the second one for clinical teachers and the third belonged to the head nurses. Expert views were used in order to assess the content and face validity and test-re-test was applied for reliability checking. SPSS version 17 was used for descriptive statistics and relevant tests of t-test and Anova at the significant level of 0.05. </p><p> <strong> Results: </strong>Findings showed that residents, interns and head nurses attending this study agreed more with fixed professors in only one educational center rather than the view of the professors whom had equal perspectives toward fixed or rotation status. </p><p> <strong> Conclusions: </strong>As the present educational framework in Iranian educational theraputic centers can not meet the demands of the new needs and provide standard educational environment, and also according to the results of the present case in regard to the status of clinical education in Shiraz University of Medical Sciences, it seems that along with attention to the recommendations of the present study change in the present system could improve the quality of education, research and therapy status in various university centers. </p>
ارزشیابی 360 درجه، نظام آموزش بالینی، مرکز آموزشی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
360 degree evaluation, Clinical education system, Educational therapeutic center, Shiraz University of Medical Sciences
59
68
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1480&slc_lang=fa&sid=1
Mehrzad
Lotfi
مهرزاد
لطفی
3900319475328460024458
3900319475328460024458
No
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز
Mohammad Mehdi
Sagheb
محمد مهدی
ثاقب
3900319475328460024459
3900319475328460024459
No
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز
Mitra
Amini
میترا
امینی
3900319475328460024460
3900319475328460024460
No
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Farhad
Lotfi
فرهاد
لطفی
3900319475328460024461
3900319475328460024461
No
Iran University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mahbobeh
Saber
محبوبه
صابر
3900319475328460024462
3900319475328460024462
No
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز
Peivand
Bastani
پیوند
باستانی
3900319475328460024463
3900319475328460024463
Yes
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز