Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1374
6
1
gregorian
1995
9
1
2
تابستان
online
1
fulltext
fa
ارتباط تیپ شخصیتی A و B با موفقیت تحصیلی
RELATIONSHIP BETWEEN TYPE A AND B PERSONALITY WITH ACADEMIC ACHIEVEMENT
روانپزشکی
Psychiatry
پژوهشي
Research
<p style="DIRECTION: rtl"> <i><i><strong><i> </i></strong>هدف اولیه این پژوهش بررسی تفاوت موفقیت تحصیلی در دوتیپ شخصیتی <i> <strong><i> B </i></strong><strong><i></i></strong>و <strong><i>A </i></strong>دانشجوی پزشکی ( در مقطع کارورزی) دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظر تیپ شخصیتی<i> <strong><i> </i></strong>تفکیک شدند و سپس پس از ارزیابی میزان اضطراب و نیز تجربه اخیر رویداد استرس زای <strong><i>A </i></strong>توسط پرسشنامه رفتار تیپ زندگی در هر آزمودنی، ارتباط تیپ شخصیتی آزمودنیها( با در نظر گرفتن میزان اضطراب و تجربه رویداد استرس زای زندگی ) با میانگین معدلهای چهار سال اخیر آنها( به عنوان شاخص موفقیت تحصیلی) مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد: <strong><i> </i></strong>تفاوت معنی داری نداشته است. <strong><i>B </i></strong><strong><i></i></strong>و <strong><i>A </i></strong>1)موفقیت تحصیلی در دو تیپ شخصیتی به طور معنی داری اضطراب بیشتری را تجربه نموده است.<strong><i> </i></strong><strong><i>B </i></strong><strong><i></i></strong>نسبت به تیپ شخصیتی <strong><i>A </i></strong><i>2)تیپ شخصیتی</i> 3)تجربه رویداد استرس زای زندگی با موفقیت تحصیلی کمتر ، ارتباط معنی داری داشته است. به طور کلی نتایج این پژوهش تا حدودی با نتایج پژوهشهای مشابه همخوانی دارد. </i></i></i></i></p>
<div style="mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt"><tbody><tr><td style="BORDER-BOTTOM: #f0f0f0 BORDER-LEFT: #f0f0f0 PADDING-BOTTOM: 0in BACKGROUND-COLOR: transparent PADDING-LEFT: 0in PADDING-RIGHT: 0in BORDER-TOP: #f0f0f0 BORDER-RIGHT: #f0f0f0 PADDING-TOP: 0in" height="507" valign="top" align="left"><p style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 19.4pt TEXT-INDENT: 17.25pt MARGIN: 0in 0in 0pt 1.9pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">The primary aim of this study was to investigate the variance in academic achievement in two personality types, namely A and B. 100 medical students at internship level from Zahedan University of Medical Sciences were dissociated on the basis of type A and B by type A behavior questioner </span></i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">. <i>In addition, intensity of anxiety and the experience of </i></span><span style="FONT-SIZE: 10.5pt mso-font-width: 110%"><font face="Times New Roman">a </font></span><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">recent stressful life events were assessed in each subject. Furthermore, relationship between personality type of subjects (considering intensity of anxiety and the experience of stressful life events) with the means of recent four years averages(as an academic achievement indicator) was investigated. Data analysis by ANOVA in </span></i><span style="FONT-SIZE: 10.5pt"><font face="Times New Roman">a </font></span><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">computerized program </span></i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">• <i>SPSS </i></span><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 5pt">u </span><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">indicated: <p></p></span></i></p><p style="LINE-HEIGHT: 19.4pt TEXT-INDENT: 14.6pt MARGIN: 0.2pt 3.8pt 0pt 0.45pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">1) There are no significant differences in academic achievement in two personality types A and B . <p></p></span></i></p><p style="LINE-HEIGHT: 19.4pt TEXT-INDENT: 14.6pt MARGIN: 0.2pt 3.8pt 0pt 0.45pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">2) Type A personality subjects, report significantly greater anxiety than type B personality subjects. <p></p></span></i></p><p style="LINE-HEIGHT: 19.4pt TEXT-INDENT: 14.6pt MARGIN: 0.2pt 3.8pt 0pt 0.45pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">3) The experience of </span></i><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">a </font></span><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">stressful life events has </span></i><span style="FONT-SIZE: 11pt"><font face="Times New Roman">a </font></span><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">significant relationship to lower academic achievement . <p></p></span></i></p><p style="LINE-HEIGHT: 19.4pt TEXT-INDENT: 14.6pt MARGIN: 0.2pt 3.8pt 0pt 0.45pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 336.45pt mso-element-frame-height: 379.9pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: .05pt mso-element-top: .05pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><i><span style="FONT-FAMILY: "Arial","sans-serif" FONT-SIZE: 9.5pt">On the whole, results of this research, to some extent, are in accordance with other similar research. <p></p></span></i></p></td></tr></tbody></table></div>
1-موفقیت اجتماعی 2- اضطراب 3- رویداداسترس زا 4- تیپ شخصیتی A و B
1) Tape A and B personality 2) Social achievement 3) Anxiety 4) Stressful events
145
150
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1217&slc_lang=fa&sid=1
K.
Malakouti
کاظم
ملکوتی
3900319475328460021018
3900319475328460021018
Yes
F.
Norouzi
فاطمه
نوروزی
3900319475328460021019
3900319475328460021019
No
S.
Tadayon
شهین
تدین
3900319475328460021020
3900319475328460021020
No