Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1379
12
1
gregorian
2001
3
1
7
22
online
1
fulltext
fa
تدوین شاخص تدریس اثربخش: ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران
COMPILING EFFECTIVE TEACHING CRITERION: CHARACTERISTICS OF EFFECTIVE TEACHING AS VIEWED BY IRAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES AND HEALTH SERVICES BASIC SCIENCES CENTER'S STUDENTS & STAFFS
بیماریهای داخلی
Internal Medicine
پژوهشي
Research
<p> هدف از انجام این پژوهش تدوین شاخصهای تدریس اثر بخش با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان مرکز علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد ویژگیهای تدریس معلم می باشد تدریس اثربخش مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و در نهایت یادگیری بهتر فرد فراگیر می شود. به این منظور با بررسی مطالعات انجام شده در سایر نقاط جهان و با استفاده از شاخصهای پیشنهادی پژوهشگران امر آموزش و با هدف انجام یک مطالعه تحلیلی توصیفی 2 پرسشنامه خودایفا (self administered) برای اساتید و دانشجویان طراحی گردید. پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 244 دانشجو و 38 استاد اولویتهای مورد نظر دانشجویان و اساتید بر اساس میزان توافق این دو گروه در خصوص موارد مندرج در پرسشنامه ها مشخص گردید و در نهایت شاخص نهایی تدریس اثر بخش تدوین گردید. </p><p> این شاخص در سه قسمت شامل ویژگیهای حرفه ای ویژگیهای فردی و تحریک به یادگیری و مطالعه مستقل با استفاده از 14 ماده (item) تدوین گردید. بر این اساس، معلمین اثربخش کسانی هستند که ویژگیهای کلی زیر را دارا باشند. </p><p> الف- توالی منطقی و نظام دار در تدریس ب- سازماندهی مناسب در زمان تدریس ج- خلق مناسب و توانایی ایجاد فضای مطلوب برای تدرسی و یادگیری د- تحریک و تشویق برای یادگیری مستقل ه- بازخورد feed back کافی به دانشجو </p><p> شاخص تدوین شده با شاخصهای تدریس اثربخش در پژوهشهای جهانی تشابه قابل توجهی دارد و می تواند در راستای بهبود کیفیت تدریس، ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرد. </p>
<div style="mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt"><table cellspacing="0" cellpadding="0" width="669" height="307" vspace="0" hspace="0"><tbody><tr><td style="BORDER-BOTTOM: #f0f0f0 BORDER-LEFT: #f0f0f0 PADDING-BOTTOM: 0in BACKGROUND-COLOR: transparent PADDING-LEFT: 0in PADDING-RIGHT: 0in BORDER-TOP: #f0f0f0 BORDER-RIGHT: #f0f0f0 PADDING-TOP: 0in" height="307" valign="top" align="left"><p style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 12.7pt MARGIN: 0in 0in 0pt 1.2pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><font face="Times New Roman"><span style="FONT-SIZE: 10pt">The objective of this study was to compile effective teaching criterion by using opinions of students and staffs of basic sciences center at Iran University of Medical Sciences and Health Services, about characteristics of teaching. Effective teaching is a set of teacher's behaviours which leads </span><span style="FONT-SIZE: 8.5pt mso-font-width: 105%">10 </span><span style="FONT-SIZE: 10pt">educational objectives, achievement and better learning for student. Review of literature was done and by using proposed criterions, 2 seperate selfadministered questionnaires for students and staffs was designed in order to perform a analytical- descriptive that was given to 244 students and 38 staffs. With collecting the questionnaires, analysis was done and based on the degree of agreement of these 2 groups, priorities was extracted, subsequently final effective teaching criterion in 3 parts consisting of professional characteristics, personal characteristics and motivation for learning and independent study was compiled based on criterion effective teachers are those who have the following general characteristics: <p></p></span></font></p><p style="LINE-HEIGHT: 12.7pt MARGIN: 0in 3.7in 0pt 18.95pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><span style="FONT-SIZE: 10pt"><font face="Times New Roman">1- Logical and systematic sequences in teaching 2- Appropriate organization of teaching time <p></p></font></span></p><p style="LINE-HEIGHT: 12.95pt MARGIN: 0in 103.9pt 0pt 18.45pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><span style="FONT-SIZE: 10pt"><font face="Times New Roman">3- Successful creation and establishment of fair atmosphere for teaching and learning 4- Motivation and promotion for learning <p></p></font></span></p><p style="LINE-HEIGHT: 12.7pt MARGIN: 0in 0in 0pt 18.7pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><span style="FONT-SIZE: 10pt"><font face="Times New Roman">5- Adequate feedback to students <p></p></font></span></p><p style="TEXT-JUSTIFY: inter-ideograph TEXT-ALIGN: justify LINE-HEIGHT: 12.45pt MARGIN: 0.45pt 3.8pt 0pt 0.2pt mso-element: frame mso-element-frame-width: 501.6pt mso-element-frame-height: 230.6pt mso-element-wrap: auto mso-element-anchor-horizontal: margin mso-element-left: 6.55pt mso-element-top: 24.8pt mso-line-height-rule: exactly" class="Style"><span style="FONT-SIZE: 10pt"><font face="Times New Roman">The compiled criterion is substantially similar to those criterions mentioned in other world's researches. The criterion could be used for improving the quality of teaching, for evaluation of student's learning and for increasing student's academic achievement. <p></p></font></span></p></td></tr></tbody></table></div>
1- تدریس اثربخش 2- رفتار معلم 3- شاخص تدریس
1) Effective teaching 2) teacher\'s behaviour 3) teaching criterion
279
287
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-1081&slc_lang=fa&sid=1
S.K.
Soltani Arabshahi
سیدکامران
سلطانی عربشاهی
3900319475328460019931
3900319475328460019931
Yes
A.
Ghaderi
اعظم
قادری
3900319475328460019932
3900319475328460019932
No