Razi Journal of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی رازی
RJMS
Medical Sciences
http://rjms.iums.ac.ir
39
journal39
2228-7043
2228-7051
en
jalali
1388
6
1
gregorian
2009
9
1
16
summer
online
1
fulltext
fa
تشخیص قسمتهای مختلف بدن در کودکان 4-1 ساله جنوب تهران
Body Part Identification in 1 to 4-year-old Children Living in South of Tehran
فیزیوتراپی
Physiotherapy
پژوهشي
Research
<h2 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt DIRECTION: rtl" dir="rtl"><p><span></span></p><p><span> زمینه و<span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman">�</font>هدف:</span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr" lang="AR-SA"><span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman">�</font></span><span style="FONT-FAMILY: " lang="AR-SA">هدف از این مطالعه، بررسی رشد تشخیص اعضای بدن در کودکان کوچک است. تشخیص اعضای بدن به عنوان یک توانایی برای اشاره کردن به قسمتهای مختلف یک عروسک است. قسمت دوم این مطالعه، مقایسه شناخت اعضای بدن بر روی بدن خود و بر روی عروسک است. ارزیابی مناسب رشدی در کشورهای غربی انجام شده ولی اغلب آنها برای نژادهای مختلف طراحی نشده و یا اگر هم شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست لذا سعی شد که یکی از مقولههای مهم رشدی بدن یعنی شناخت اعضای بدن بررسی.</span></p></h2><h4 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" dir="rtl"><span>روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی از نوع </span><font face="Times New Roman"><span style="LETTER-SPACING: -0.35pt" dir="ltr">cross sectional</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: " lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span> بر روی 90 کودک در منطقه جنوب تهران انجام شد. کودکان مورد ارزیابی4-1 ساله بودند (46 دختر، 44 پسر). پس از پر کردن پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط مربیان مهد کودک، بخش دوم که شامل نام اجزا بدن به منظور تعیین تعداد اجزا اشاره شده برای کسب نمره نهایی بود تکمیل گردید.</span><span style="LETTER-SPACING: -0.35pt" dir="ltr"></span><h4 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" dir="rtl"><span>یافتهها: اختلافات در گروههای سنی مختلف(</span><font face="Times New Roman"><span dir="ltr">p<.001</span><span dir="rtl"></span></font><span style="FONT-FAMILY: " lang="AR-SA"><span dir="rtl"></span>) معنیدار بوده است. اختلاف بین پسر ودختر درشناسایی اعضای بدن روی بدن خود، در تمام گروههای سنی مختلف معنیدار نبوده است ولی در شناسایی اعضای بدن بر روی عروسک در سنین 3-2 و 4-3 سالگی معنیدار بوده است ودر مجموع در شناسایی بین</span><span dir="ltr"></span><span dir="ltr" lang="AR-SA"><span dir="ltr"></span><font face="Times New Roman">�</font></span><span style="FONT-FAMILY: " lang="AR-SA">اعضای بدن خود و عروسک تفاوت معنیدار وجود نداشت.<p></p></span></h4><h4 style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" dir="rtl"><span>نتیجهگیری: این نتایج، کاربرد بسیاری درارزیابی شناسایی قسمتهای مختلف بدن درکودکان کوچک دارد؛ اولا، کودکان اجزا بدن را هم روی بدن خود و هم روی عروسک نشان میدهند، این بدین معنی است که میتوان اجزای بدن را از روی بدن کودک یا از روی عروسک پرسید. ثانیاً، این مطالعه پیشنهاد میکند که اگر کودکی در سنین 1-4 سالگی اجزای اصلی بدن را نشناسد، باید برای ارزیابی بیشتر به کاردرمانی ارجاع شود.</span></h4></h4>
<p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="Style2"><font face="Verdana"><strong></strong></font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="Style2"><font face="Verdana"><font style="BACKGROUND-COLOR: #f7f8fc" face="Tahoma"> </font><strong>Background & Aim:</strong><span style="mso-bidi-font-weight: bold">�</span>The purpose of this study was to examine the development of body part identification in very young children. Body part identification is defined as the ability to point to body parts on a doll. The second part of this study compared body part identification on a doll with body part identification on the self in 1 to 4-year-old children. There are so many evaluations carried out in western countries,but they aren’t useful for different races, and if some of them are,there is no sufficient information available. Therefore, we decided to survey body part identification in our own country. </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="Style2"><font face="Verdana"><b>Patients and Method: </b>This cross-sectional study was performed on 90 children in the south of <city w:st="on" ><p lace w:st="on" >Tehran</place /></city />. The evaluated children were 1 to 4-year-old,including 46 girls and 44 boys. The nursery chief ,first,completed demographic parts of questionnaires and then the second section of questionnaires which consisted of body part names in order to determine the number of parts indicated for obtaining total grade of the survey. </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="Style2"><font face="Verdana"><b>Results:</b> The findings showed that there were significant differences between three age groups (p<.001). There was no significant difference between two gender groups,i. e. boys and girls, in mean scores of body identification on the self in all age groups(p<0. 05),but there was a significant difference between two gender groups in body identification on a doll in 2-3 and 3-4 year-olds(p<0. 05). Finally, there was no significant difference between body identification on the self and on a doll(p<0. 05). </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="Style2"><font face="Verdana"><b>Conclusion:</b> These results have several implications for the assessment of body part identification in young children. First, since 1-4-year-old children appear to be able to point to body parts both on a doll and on themselves, they can be asked to point to body parts either on a doll or, if they are reluctant,on themselves. Second,the children who are unable to point to body parts may be at risk for delays in language, cognition, and body scheme developmenttherefore,they should be screened or evaluated further.</font></p>
تصور از بدن، شناسایی قسمتهای مختلف بدن ، رشد کودک
Body Image, Body Part Identification,Child Development
0
0
http://rjms.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-880&slc_lang=fa&sid=1
Sh.
Rafiee
شهلا
رفیعی
3900319475328460017928
3900319475328460017928
Yes
Gh.
Taghizadeh
قربان
تقیزاده
3900319475328460017929
3900319475328460017929
No
H.
Karimi
حسین
کریمی
3900319475328460017930
3900319475328460017930
No
S.
Rahimzadeh Rahbar
ثریا
رحیمزاده رهبر
3900319475328460017931
3900319475328460017931
No