%0 Journal Article %A Vafaeinezhad, Fereshteh %A Koraei, Amin %A Pasha, Reza %T Comparison of the Effect of Premarital Education with Selection Method and Knowledge and El Sun's Approach on Communication Beliefs of Students' Fear of Marriage %J Razi Journal of Medical Sciences %V 29 %N 10 %U http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.html %R %D 2022 %K Premarital education, El Sun, Selection and knowledge, Fear of marriage, %X زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج می‌برند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود. روش کار: تحقیق نیمه‌آزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود‌. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایت­نامه، پرسش نامه­های باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروه­های آزمایش 90 جلسه 90 دقیقه­ای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنی­ها مجدداً پرسش نامه­ها را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیش‌آزمون با پس‌آزمون (001/0=P) و پیش‌آزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنی‌داری وجود دارد، اما پس‌آزمون و پیگیری تفاوت ‌معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه می­شود. %> http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.pdf %P 193-202 %& 193 %! %9 Research %L A-10-6549-1 %+ Assistant Professor, Department of Counseling, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran %G eng %@ 2228-7043 %[ 2022