TY - JOUR JF - RJMS JO - RJMS VL - 28 IS - 9 PY - 2021 Y1 - 2021/12/01 TI - The effect of education based on positive psychology approach on psychological well- being, meaning in life and vitality in wives of war veteran and wives martyrs TT - بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا بر بهزیستی روانشناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز N2 - زمینه و هدف: جنگ بر خانواده­ها به­ویژه همسران قربانیان تأثیرات وسیع و عمیقی برجا گذاشته و سلامت روانی آن‌ها را با خطر مواجه کرده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیرآموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا بر بهزیستی روان‌شناختی، احساس معنا در زندگی و سرزندگی همسران شهید و جانباز انجام شد. روش کار: روش این مطالعه نیمه تجربی بود که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با یک گروه کنترل و تجربی انجام شد. 28 نفر از همسران شهید و جانباز شهر شیراز در این مطالعه شرکت کردند که به صورت تصادفی در گروه کنترل (14 نفر) و تجربی (14 نفر) قرار گرفتند. از پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی ریف، پرسشنامه معنای زندگی و پرسشنامه سرزندگی برای جمع آوری داده‌ها استفاده شد. همچنین مداخله این تحقیق بر گرفته از پروتکل سلیگمن و همکاران (2006) در 10 جلسه طی 10 هفته و هر جلسه به مدت یک و نیم ساعت بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی وابسته و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: به‌طور کلی یافته‌ها نشان داد که آموزش مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا بر نمره کلی بهزیستی روان‌شناختی، پذیرش خود و معنای زندگی تأثیر دارد (05/0 ˂p) اما بر سرزندگی و سایر شاخص­های پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی اثر معنی‌داری نداشت (05/0 ˃p). نتیجه‌گیری: این مداخله می­تواند به‌عنوان روشی برای بهبود بهزیستی روان‌شناختی و معنای زندگی در همسران شهید و جانباز مطرح باشد. برای تکرار پذیری نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است. SP - 80 EP - 91 AU - Rooitalab, Asieh AU - Maredpour, Alireza AU - Taghvaeinia, Ali AD - Department of Psychology, Yasooj Branch, Islamic Azad University, Yasooj, Iran KW - Psychological well-being KW - meaning in life KW - vitality KW - positive psychology intervention KW - wives of martyrs and veterans UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6817-fa.html ER -