RT - Journal Article T1 - Comparison of the effect of Play Therapy Based on Cognitive-Behavioral Model and mothers Behavior teaching and children verbal teaching on the Improvement of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in 8-10 years old children JF - RJMS YR - 2021 JO - RJMS VO - 28 IS - 7 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html SP - 110 EP - 124 K1 - Play Therapy Based on Cognitive-Behavioral Model K1 - Mothers Behavior Teaching K1 - Children Verbal Teaching K1 - Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) AB - زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه‌- بیش‌فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی دوران کودکی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله بود. روش‌کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون) با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. به همین منظور، 60 نفر از کودکان و مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی با دامنه سنی 8-10 ساله مراجعه‌کننده به مرکز درمانی روان‌شناختی شهر خوی (روان آرام) که براساس تشخیص روان‌پزشک و پرسشنامه‌ی کانرز (فرم والدین) دارای این اختلال تشخیص داده شده‌اند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه‌ آزمایش و یک گروه کنترل(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه‌های آزمایش به مدت ۸ جلسه (هفته‌ای دو جلسه 45 ‌دقیقه‌ای) تحت آموزش به روش بازی‌درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. همۀ آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین (1978) را پر کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چندراهه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کل اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در گروه آموزش رفتاری مادران نسبت به گروه بازی درمانی شناختی و در گروه بازی درمانی شناختی نسبت به گروه آموزش کلامی کودکان و در گروه آموزش کلامی کودکان نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون به طور معنی‌داری کاهش یافته است (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش رفتاری مادران در کاهش علایم و نشانگان نقص توجه/ بیش فعالی کودکان ۱۰-۸ ساله موثرتر از بازی درمانی شناختی و آموزش کلامی کودکان است. LA eng UL http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6830-fa.html M3 ER -