TY - JOUR T1 - Emotionality of managers as a personality character and corporate social responsibility TT - ویژگی شخصیتی هیجان‌پذیری مدیران و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها JF - RJMS JO - RJMS VL - 28 IS - 4 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6644-fa.html Y1 - 2021 SP - 115 EP - 124 KW - Personality trait emotionality of CEOs KW - HEXACO KW - Corporate Social Responsibility KW - structural equations modeling N2 - زمینه و هدف: شخصیت یکی از مهم‌ترین سازه­های مطالعاتی در رفتار سازمانی می­باشد که می­تواند نقش اساسی در پیش­بینی رفتار انسان­ها داشته باشد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری مدیران شرکت­ها و مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها می­باشد. روش‌ کار: جامعه آماری پژوهش، مدیران کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. تعداد نمونه آماری با روش کوکران 184 نفر تعین شد و با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. این پژوهش از نوع کاربردی و پس­رخدادی است. مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها دارای دارای پنج بعد مسئولیت­های جامعه و کشور مسئولیت­های زیست محیطی، مسئولیت­های محیط کار، مسئولیت­های بازار و صنعت، راهبری و فرآیندهای درون سازمانی می­باشد. گردآوری داده­های ویژگی­ شخصیتی هیجان­پذیری مدیران با استفاده از پرسشنامه­ ویژگی­های شخصیت هگزاکو و داده­های مسئولیت­پذیری اجتماعی با استفاده از چک لیست مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت که توسط پژوهشگر تهیه شده است، صورت گرفت. داده­های اخیر از گزارش فعالیت سالانه هیات مدیره شرکت­ها استخراج گردید. در پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از مدل­سازی معادلات ساختاری و نرم­افزار smart pls3 و SPSS 24 انجام گردید. یافته‌ها: یافته­های پژوهش نشان می­دهد که ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری مدیران با کلیه ابعاد مسئولیت­پذیری اجتماعی شرکت­ها ارتباط معناداری دارد. نتیجه‌گیری: مدیران با ویژگی شخصیتی هیجان­پذیری به دنبال منافع گروه­های مختلف افراد درگیر با شرکت می­باشند و مسئولیت اجتماعی در قبال عموم افراد جامعه، کارکنان، محیط زیست و بازار محصولات شرکت در اولویت برنامه­های شرکت قرار خواهد گرفت. M3 ER -