TY - JOUR T1 - Designing and explaining the model of organizational participation in the health of teachers of the general department of education of Mazandaran province TT - طراحی و تبیین مدل مشارکت سازمانی در سلامت معلمان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران JF - RJMS JO - RJMS VL - 27 IS - 0 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6570-fa.html Y1 - 2020 SP - 125 EP - 136 KW - Organizational Participation Model KW - Teacher Health KW - Education N2 - زمینه و هدف: با توجه به افزایش سرعت تغییرات در سازمان­ها، رهبری منابع انسانی و استفاده از توانایی­ها و استعدادهای همه آن­ها موضوع مهمی در هر سازمان می­باشد که با مشارکت مؤثر سازمانی می­توان به آن دست یافت. این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل مفهومی مشارکت سازمانی در سلامت معلمان اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران) انجام شده است. روش کار: روش تحقیق کیفی بوده که با استفاده از پنل خبرگان آن، اعضای صاحب­نظر استادان و کارشناسان به تعداد 32 نفر بودند. برای نهایی کردن دسته­بندی­های بدست آمده از نشانگرهای حاصل از توافق خبرگان و خروجی­های تحلیل عاملی اکتشافی و نیز نام­گذاری نشانگرها در ابعاد مختلف برای طراحی مدل اقدام به تشکیل گروه کانونی گردید. یافته ­ها: نتایج نشان دادند که از 81 نشانگراستفاده شده بعد از نظر خبرگان، جدول واریانس کل و اعمال نظر گروه کانونی تنها 35 نشانگر برای طراحی مدل باقی ماندند و با استفاده از نمودار تحلیل عاملی اکتشافی و نظر گروه کانونی نشانگرها با کمک و استفاده از مدل هفت اس مکینزی در هفت بعد دسته­بندی و نام­گذاری شدند و مدل مشارکت سازمانی در سلامت معلمان در آموزش و پرورش مازندران طراحی شد. نتیجه­ گیری: مهم­ترین یافته تحقیق را می­توان مدل نهایی تحقیق دانست. این مدل وضعیت مطلوب آموزش و پرورش مازندران را برای رسیدن به مشارکت سازمانی در امر سلامت را نشان می­دهد که وضعیت موجود با استفاده از این مدل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و به نظر می­رسد آموزش و پرورش مازندران برای دستیابی به مشارکت سازمانی یا ارتقای مستمر آن باید در هفت بعد و 35 نشانگر مربوط به آن­ها، به سرآمدی برسد. M3 ER -