TY - JOUR JF - RJMS JO - RJMS VL - 29 IS - 10 PY - 2022 Y1 - 2022/12/01 TI - The Clinical Trial of Patients Improved From COVID-19: The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Mental Health and Life Expectancy (Single-Subject Study) TT - کارآزمایی بالینی بیماران بهبود یافته از کرونا: اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روان و امید به زندگی (مطالعه تک موردی) N2 - زمینه و هدف: در اواخر سال 2019، گسترش یک بیماری عفونی گزارش شد که توسط یک کرونا ویروس جدید ایجاد شده و رسماً توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شد. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر افزایش سلامت روان و افزایش امید به زندگی بیماران مبتلا به کرونا بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی بهبود یافته از بیماری کرونا در دانشگاه لرستان بود. حجم نمونه شامل 3 نفر بود که به صورت در دسترس از میان دانشجویان بهبود یافته مبتلا به کرونا انتخاب شدند. روش کار­: در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهمزمان استفاده شد. پروتکل درمان مبتنی بر ذهن­آگاهی در سه مرحله خط پایه و 10 جلسه مداخله 90 دقیقه­ای و پیگیری در سه مرحله، اجرا گردید و آزمودنی­ها به مقیاس­های سلامت روان و امید به زندگی پاسخ دادند. یافته­ ها: داده­ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد میانگین میزان بهبودی در متغیر سلامت روان در مرحله پس از درمان برای سه نفر 22/44 درصد و برای پیگیری 62/42 درصد، در متغیر امید به زندگی در مرحله پس از درمان میانگین هر سه نفر 3/53 و میانگین پیگیری 03/51 درصد بود. نتیجه­ گیری: بر اساس یافته­های پژوهش، درمان مبتنی بر ذهن­آگاهی بر سلامت روان و امید به زندگی دانشجویان بهبود یافته از کرونا اثر گذار بوده است. لذا، پیشنهاد می­شود از این درمان جهت افزایش سلامت روان و امید به زندگی در بیماران کرونایی استفاده شود. SP - 279 EP - 292 AU - Sadri Damirchi, Esmail AU - Sadeghi, Masoud AU - Moradi, Zahra AU - Poorseyed, Seyedreza AD - PhD Student in Counseling, Department Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran KW - Mindfulness based therapy KW - Covid-19 KW - Mental health KW - Life expectancy KW - Single case UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7397-fa.html ER -