TY - JOUR T1 - Factors influencing patient choice of a medical consultant in Tehran TT - عوامل موثر بر انتخاب پزشک متخصص توسط بیمار در شهر تهران JF - RJMS JO - RJMS VL - 24 IS - 160 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4392-fa.html Y1 - 2017 SP - 62 EP - 72 KW - Patient choice KW - Physician KW - Patient satisfaction KW - Marketing N2 - زمینه و هدف: انتخاب آگاهانه پزشک توسط بیمار از طریق ایجاد رقابت بین پزشکان می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خدمات پزشکی شود. انتخاب آگاهانه بیماران موجب می شود که پزشکان نسبت به نیازها و انتظارات منطقی بیماران پاسخگو باشند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر انتخاب پزشک متخصص توسط بیماران شهر تهران انجام شده است. روش کار: برای انجام این پژوهش توصیفی و مقطعی از یک پرسشنامه 40 سوالی با روایی و پایایی بالا بر اساس مدل 10 Ps مصدق راد شامل محصول، مکان، قیمت، محیط فیزیکی، کارکنان، فرآیند ارائه‏ خدمت، بسته خدمت، عملکرد، موقعیت و تبلیغات استفاده شد. تعداد 400 بیمار با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در این پژوهش شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از نرم افزارSPSS تحلیل شد. یافته‌ها: عوامل مرتبط با ویژگی‌های بیمار و پزشک، محیط ارائه خدمات و عوامل زمینه‌ای بر انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیمار اثر می‌گذارند. عوامل متعدد ساختاری، فرایندی و پیامدی مرتبط با پزشک متخصص انتخاب بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به ترتیب ارائه خدمات پزشکی کامل، نحوه ارائه خدمت، نوع خدمت و تبلیغات مهمترین علل انتخاب یک پزشک متخصص توسط بیمار بود. بین عملکرد پزشک متخصص و انتخاب آگاهانه بیمار و توصیه پزشک به دوستان و آشنایان توسط بیمار رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: کیفیت خدمات پزشک متخصص یکی از مهمترین عوامل موثر بر انتخاب بیمار است. آگاهی از دلایل انتخاب پزشک توسط بیمار می‌تواند به عنوان ابزار مفیدی برای بازاریابی پزشکان مورد استفاده قرار گیرد. M3 ER -