@ARTICLE{Mirzahosseini, author = {saravani, shahrzad and Mirzahosseini, Hassan and Zargham Hajebi, Majid and }, title = {Explaining the Structural Model of Interactive Relationships of Keller Motivational Dimensions with Personality Characteristics of Medical Students of Iran University of Medical Sciences}, volume = {25}, number = {8}, abstract ={زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی دانشجویان به­عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش عالی، یکی از ابعاد مهم نظام آموزش عالی ایران می­باشد که از موارد تاثیرگذار بر آن شخصیت و انگیزه­ی بالای دانشجویان است. لذا این پژوهش با هدف تبیین مدل ساختاری روابط متقابل ابعاد انگیزشی کلر با ویژگی­های شخصیتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی و پردیس بین­الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ بودند که تعداد ۴۱۲ نفر از آن­ها به­عنوان نمونه پژوهش به­صورت طبقه­ای خوشه­ای انتخاب شدند. برای به­دست آوردن مدل ساختاری از پرسشنامه­های انگیزش کلر و شخصیت نئو استفاده شد و داده­ها با نرم­افزارهای SPSS و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: یافته­ها نشان داد دو متغیر انگیزش و شخصیت با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند (292/0=r و 001/0p<) و مؤلفه‌ی رضایت و برون­گرایی با داشتن بالاترین بار عاملی به ترتیب دارای بیشترین همبستگی با انگیزش و شخصیت بودند. در مدل ساختاری به­دست آمده تنها بین مؤلفه‌ی تجربه­پذیری با مؤلفه‌ی توجه ارتباط مستقیم دیده شد و سایر مؤلفه‌های شخصیت با مؤلفه‌های انگیزش دارای ارتباط غیر مسقیم بودند. نتیجه­گیری: به سبب ثبات بیشتر ویژگی­های شخصیتی،‌ اساتید در هنگام انتخاب روش آموزشی باید به ویژگی­های شخصیتی افراد توجه بیشتری داشته باشند. توجه به ابعاد انگیزشی کلر در آموزش سبب می­شود اساتید برای افزایش انگیزه دانشجویان شرایط یادگیری را بهبود بخشند و کیفیت روش آموزش را افزایش دهند تا دانشجویان بتوانند متناسب با با ویژگی­های شخصیتی خود به موفقیت دست یابند. }, URL = {http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5308-fa.html}, eprint = {http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5308-fa.pdf}, journal = {Razi Journal of Medical Sciences}, doi = {}, year = {2018} }