RT - Journal Article T1 - The Compression of social problem solving and metacognition of students with symptoms of social phobia disorder and normal JF - RJMS YR - 2018 JO - RJMS VO - 24 IS - 164 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3763-fa.html SP - 1 EP - 8 K1 - social problem solving and metacognition K1 - social phobia AB - زمینه و هدف: در دو دهه­ی گذشته، افزایش چشمگیری در پژوهش های بالینی با هدف بررسی سازوکارهای زیرین اختلال هراس اجتماعی روی داده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه­ی توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی در دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی انجام شد. روش کار: تعداد 284 پسر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی انتخاب و علاوه بر پرسشنامه هراس اجتماعی به پرسش‌نامه‌های توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی پاسخ دادند. از این بین تعداد 70 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. تحلیل داده‌ها با روش‌های آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که بین نمرات دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی در توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0p<)، به گونه‌ای که دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی از توان حل مسئله اجتماعی کمتر و باورهای فراشناختی مختل‌تری برخوردار بودند. نتیجه‌گیری: توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی از عوامل مؤثر در سلامت روانی هستند و می‌توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه­ی تفکرات منفی را زیاد می‌کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می‌گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد. LA eng UL http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3763-fa.html M3 ER -