RT - Journal Article T1 - Post graduate students’ viewpoint on research self-efficacy JF - RJMS YR - 2015 JO - RJMS VO - 22 IS - 134 UR - http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3924-fa.html SP - 68 EP - 75 K1 - Self-efficacy K1 - Research K1 - Student AB - زمینه و هدف: باورهای ‏پژوهشی دانشجویان تأثیر مهمی در انجام یا اجتناب از تحقیق دارد. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی نسبت به خودکارآمدی ‏پژوهشی بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1392 در 140 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انجام شد. حجم نمونه به وسیله مطالعه مقدماتی و محاسبه واریانس نمونه تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه خودایفا و استاندارد شده خودکارآمدی پژوهشی بود. تجزیه تحلیل آماری داده‌ها با استفاده از نرم افزار 17SPSS- و آزمون آماریT  مستقل برای مقایسه 7 آیتم در پرسش نامه خودکارآمدی پژوهشی شامل موارد ‎آماری و‎ ‎تحلیلی،‎ ‎مفهوم‎ ‎پردازی،‎ ‎ ‎روش‎ ‎و‎ ‎اجرا،‎ ‎‎پژوهش‎ ‎کیفی، ‎گزارش‎ ‎نویسی،‎ ‎‎مهارت‌ها و‎ ‎تبحرها‎ ‎و‎ ‎اخلاق در دانشجویان ذکر شده انجام گردید.  یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری در مقایسه دیدگاه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی در مقیاس‌های خودکارآمدی ‎آماری و‎ ‎تحلیلی،‎‎ ‎مفهوم‎ ‎پردازی،‎ ‎‎روش‎ ‎و‎ ‎اجرا،‎ ‎‎پژوهش‎ ‎کیفی،‎ ‎گزارش‎ ‎نویسی و ‎مهارت‎‌ها‎ ‎و‎ ‎تبحرها‎ مشاهده شد (001/0 p< و 008/0p=). ولی اختلاف معنی‌داری در مقیاس اخلاق در آن‌ها مشاهده نشد (176/0p=). نتیجه‌گیری: دانشجویان دکترای تخصصی در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد دیدگاه مثبت‌تری نسبت به خودکارآمدی پژوهشی داشتند. LA eng UL http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3924-fa.html M3 ER -