جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.SUMS.REC.1397.996
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


استادیار بیماری‌های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، dds.sadeghzade@gmail.com
چکیده:   (352 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل مختلف روانشناختی، روان‌اجتماعی و رفتاری می‌توانند بر تمایل افراد جهت انجام عمل جراحی زیبایی تاثیر بگذارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی علل روانشناختی تمایل به جراحی زیبایی بینی انجام شد.
روش ‌کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1402 روی 100 نفر از زنانی که قصد انجام جراحی زیبایی بینی در بیمارستان شهید رجایی شیراز را داشتند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (پرسشنامه شخصیت میلون)، پرسشنامه مقیاس لیکرت، پرسشنامه روابط چند بعدی بدن- خود (MBSRQ) و یک پرسشنامه درباره جنبه‌های روانشناختی جراحی زیبایی بینی که توسط محققان تهیه شده بود، جمع‌آوری گردید.
یافته‌ها: زنان مجرد با سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم تمایل بیشتری به جراحی زیبایی بینی داشتند. زنان با درآمد کمتر از 50 میلیون ریال در ماه تمایل بیشتری نسبت به زنان با درآمد بیشتر از 50 میلیون ریال در ماه برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی داشتند (54 درصد در مقابل 46 درصد). پرسشنامه MBSRQ هیچ تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین نمره کمال گرایی، رضایت از بدن، نظرات دیگران و تاثیر ارزش‌های رسانه‌ای با عوامل جمعیت شناختی (وضعیت تاهل، وضعیت شغلی، سطح تحصیلات و درآمد) نشان نداد (05/0<p). با این حال، MBSRQ تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره MBSR بین گروه‌های کم درآمد و پردرآمد نشان داد (013/0p=).
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش عوامل اجتماعی-روانشناختی در گرایش به جراحی زیبایی بینی و ارتباط آن با سلامت عمومی، ارزیابی روانپزشکی و مشاوره روانشناسی متقاضیان قبل از عمل جراحی زیبایی بینی توصیه می‌شود.

 
متن کامل [PDF 527 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.