جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.R.REC.1402.043
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، asgharnejad.ali@gmail.com
چکیده:   (774 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل متعددی با افزایش سطح خودکارآمدی در دانش آموزان ارتباط دارد که افزایش خودکارآمدی منجر به بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان می­شود و با توجه به اهمیت خودکارآمدی هدف این پژوهش تعیین رابطه تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی در دانش آموزان دختر بود.
روش­کار: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم مناطق 2 و 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1402- 1401 بودند. حجم نمونه 400 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه­ گیری خوشه­ ای تک مرحله ­ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های شادکامی آکسفورد، تاب آوری کانر و دیویدسون، عزت نفس کوپر اسمیت، خودکارآمدی نوجوانان موریس و خرده مقیاس رضایت از مدرسه مربوط به مقیاس چند بُعدی رضایت از زندگی دانش آموزان صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه­ها به ترتیب 93/0، 91/0، 89/0 و 88/0 و 88/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از  نظر متخصصان تأیید شد. داده­ها با روش­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل رابطه تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با شادکامی با واسطه گری خودکارآمدی برازش مناسبی داشت. همچنین، هر سه متغیر تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه بر شادکامی اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). علاوه بر آن، تاب آوری، عزت نفس و رضایت از مدرسه با واسطه گری خودکارآمدی بر شادکامی اثر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج برای افزایش و ارتقای شادکامی دانش آموزان می‌توان زمینه را برای بهبود تاب آوری، عزت نفس، رضایت از مدرسه و خودکارآمدی فراهم کرد.
متن کامل [PDF 1175 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی