جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 231-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.ACECR.JDM.REC.1402.004
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


استاد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ، pa.mohammadkhani@uswr.ac.ir
چکیده:   (440 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر ارایه مدل ساختاری پیش­بینی سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت در نوجوانان دختر بر اساس تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی با نقش واسطه­ای حمایت اجتماعی بود.
روش کار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر یزد که در رشته‌های نظری در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 340 نفر از این دانش­آموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه­گیری در این پژوهش سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر (1987)، حمایت اجتماعی ادراک­شده زمیت و همکاران (1988)، تمایزیافتگی خود اسکورون و اسمیت (2003)، حساسیت بین‌فردی ﺑوﻳﺲ و ﭘﺎرﻛﺮ (1989) بودند. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر جهت بررسی روابط علی بین متغیرها انجام شد.
یافته‌ها: نتایج برازندگی مدل پیشنهادی حاکی از برازش خوب مدل با داده­ها بود. ضرایب مستقیم مدل نشان­ داد تمایزیافتگی خود و حمایت اجتماعی ادراک شده بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر مثبت معنادار دارند و حساسیت بین فردی بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر منفی معنادار دارد. همچنین با ورود متغیر حمایت اجتماعی ادراک­شده به مدل به ترتیب اثر غیرمستقیم تمایزیافتگی خود و حساسیت بین­فردی بر سبک زندگی ارتقاء­دهنده سلامت 0814/0 و 0335/0- شد.
نتیجه‌گیری: بنابراین نوجوانان با مشکلات تمایزیافتگی و حساسیت بین‌فردی در رابطه با دیگران و حفظ روابط صمیمی مشکل دارند و بیشتر تمایل به قطع ارتباط با دیگران دارند که در نتیجه حمایت اجتماعی کمتری از دیگران دریافت می‌کنند و عدم حمایت اجتماعی باعث بروز رفتارهای ناسازگارانه و کاهش سلامت در این نوجوانان می­شود.
 
متن کامل [PDF 1334 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.