جلد 30، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 30 شماره 5 صفحات 143-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.SUMS.REC.1401.213
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، chrahimi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (331 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز می­باشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارت‌های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه‌کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر  با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998)  بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24  انجام گرفت.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که  اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارت­های دیداری-فضایی کودکان معنی­دار می‌باشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی سه گروه  و بین اثربخشی روش‌های آموزشی با در نظر گرفتن اختلال‌های یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت­های دیداری-فضایی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازمان‌دهی مجدد اعصاب نشان داد که  تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانش‌آموزان بیش از گروه سازمان‌دهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجه­گیری شد که روش‌های یکپارچگی حسی و سازمان­دهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده می­باشد.
متن کامل [PDF 1382 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.