Research code: 0
Ethics code: IR.SUMS.REC.1401.213
Clinical trials code: 0
استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران ، chrahimi@shirazu.ac.ir
چکیده: (331 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال یادگیری یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد مغز میباشد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش آموزش یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی بر حافظه آشکار و نهان، توانایی نگهداری ذهنی و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی1400-1399 بودند که تعداد 90 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل تکلیف نگهداری ذهنی مایع بوگارد و روس (1991)، پرسشنامه حافظه آشکار و نهان اسنود گراس و وندروارت (1980) و آزمون حافظه بینایی-فضایی کورنولدی (1998) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از اندازه گیری مکرر با طرح مختلط و تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرافزار spss-24 انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اثر گروه در مولفه نگهداری ذهنی (01/0p< و 99/70 = F)، حافظه آشکار حافظه آشکار (01/0 p< و 26/293 = (162 و 2) F)، حافظه نهان (01/0 p< و 17/65 = (162 و 2) F) و مهارتهای دیداری-فضایی کودکان معنیدار میباشد، لذا تفاوت آشکاری بین نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی سه گروه و بین اثربخشی روشهای آموزشی با در نظر گرفتن اختلالهای یادگیری وجود دارد. همچنین آموزش یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارتهای دیداری-فضایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص اثرگذار بوده است. از سویی دیگر تفاوت بین دو گروه یکپارچگی حسی و روش سازماندهی مجدد اعصاب نشان داد که تأثیرات گروه یکپارچگی حسی بر افزایش نگهداری ذهنی، حافظه آشکار و نهان و مهارت های دیداری-فضایی دانشآموزان بیش از گروه سازماندهی مجدد اعصاب مرکزی است.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد نتیجهگیری شد که روشهای یکپارچگی حسی و سازماندهی مجدد اعصاب جهت بهبود عملکرد مغز در رلستای یادگیری مفید و کمک کننده میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی