Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری
Ethics code: R.IAU.SHK.REC.1401.116
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شهرکرد ، aghazan5@yahoo.com
چکیده: (223 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه بهبود یادگیری و موفقیت دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش و یکی از عوامل مهم در پیشرفت کشور ها می باشد که برای رسیدن به آن لازم است به عوامل موثر در آن توجه خاصی مبذول شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی بر باورهای انگیزشی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه انجام شد.
روش کار: روش پژوهشی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون دو ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر باغبهادران در پاییز 1401 بودند که از میان آنها 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه ( هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. از مقیاس باورهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1991) ، برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(خانجانی و همکاران،1393) و آموزش تفکر انتقادی (فیشر،2005) هر یک به تعداد 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با طرح آمیخته و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که که نمره مولفه های باورهای انگیزشی از قبیل خودکارآمدی، جهت گیری هدف و ارزشگذاری درونی در مراحل پسآزمون و پیگیری در گروههای آموزش تفکر انتقادی و آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی کاهش یافته است ولی نمره اضطراب امتحان در مراحل پسآزمون و پیگیری در گروههای آموزشی افزایش یافته استp<0.0001)). نتیجه گیری: با توجه به نتایج توصیه می شود آموزش های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و تفکر انتقادی در مدارس توسط مشاورین استفاده شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی