برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.SARI.REC.1401.052
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.052
Clinical trials code: IR.IAU.SARI.REC.1401.052

XML English Abstract Print


گروه روان شناسی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، rhasanzadehd@yahoo.com
چکیده:   (577 مشاهده)
مقدمه و هدف‌: سندروم روده تحریک‌پذیر علاوه بر مشکلات جسمانی، می‌تواند فرایندهای شناختی، هیجانی و روان‌شناختی بیماران را نیز متأثر سازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی رفتاردرمانی شناختی بر حساسیت اضطرابی و اشتیاق به زندگی در بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر انجام گرفت.
روش­کار: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آمون- پس آزمون می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه بیمارانی که با شکایت علائم نشانگان روده تحریک­پذیر به مطب­های خصوصی همکاران فوق تخصص گوارش شهر ساری در سال 1400 مراجعه کردند، بود که تعداد 50 نفر با شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (25نفر) و کنترل (25نفر) به شیوه تصادفی تقسیم شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از پرسشنامه های حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) و اشتیاق به زندگی (حسن زاده، 1394) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخله رفتار درمانی شناختی بک (1380) قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل، مداخله ای صورت نگرفت. داده‏ها از طریق آزمون کوواریانس با نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج حاکی از تفاوت معنادار میان میانگین های پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل بود(05/0p<). به طوری که تحلیل کوواریانس نشان داد مداخله رفتاردرمانی شناختی باعث کاهش حساسیت اضطرابی و افزایش اشتیاق به زندگی در بیماران مبتلا به نشانگان روده تحریک‌پذیر شده است.
نتیجه ­گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر می توان بیان کرد مداخلات آموزشی و رفتاردرمانی شناختی با هدف بهبود نشانگان حساسیت اضطرابی و اشتیاق به زندگی ضروری و مهم به نظر می رسد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.