Research code: A-10-7781-3
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1402.084
Clinical trials code: 1234
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران ، farzadzandi547@yahoo.com
چکیده: (753 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای روانشناختی وانمودگرایی تحصیلی و اثربخشی برنامه تدوین شده مبتنی بر آن بر ابعاد مؤلفههای بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
روش کار: از نظر روششناسی پژوهش حاضر جزء تحقیقات کیفی به روش تحلیل تماتیک بود. جامعه آماری پژوهش شامل منابع و محتوای علمی و مستندات، و اساتید صاحبنظر و متخصصان و در بخش کمی، دانشجویان رشتههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. از نظر روششناسی پژوهش حاضر جزء تحقیقات آمیخته بود. لذا، در دو بخش کیفی و کمی اجرا گردید. جامعه آماری در بخش کیفی شامل منابع و محتوای علمی و مستندات، و اساتید صاحبنظر و متخصصان و در بخش کمی، دانشجویان رشتههای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. ابزارهای جمعآوری دادهها در بخش کیفی، مطالعات کتابخانهای و در بخش کمی، سه پرسش نامه نظرخواهی از متخصصان، و وانمودگرایی تحصیلی که براساس نتایج کیفی توسط محقق ساخته شد و پرسش نامه بهزیستی تحصیلی (تومینن- سوینی، 2012) مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بخش کمی نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی برالگوی وانمودگرایی تحصیلی بر هر دو متغیر وانمودگرایی تحصیلی با مقدار f محاسبه شده برابربا 57/ 17و سطح معناداری کمتر از 05/0 و متغیر بهزیستی تحصیلی با مقدار f محاسبه شده برابر با 05/16 و سطح معناداری کمتر از 05/0 تاثیر معناداری داشت.
نتیجه گیری: وانمودگرایی تحصیلی یکی از چالشهایی است که دانشجویان در طول تحصیل خود با آن مواجه میشوند که مشکلاتی را در زمینه سلامت و عملکرد تحصیلی بوجود می آورد. شناخت و آموزش آن میتواند عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشد و باعث شود از بهترین دوران تحصیل خود لذت ببرند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی