جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است و نویسندگان متعهد می شو
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است


XML English Abstract Print


گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، abednazari@gmail.com
چکیده:   (639 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی از مهم­ترین دوران زندگی به شمار می­رود. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین اثر تمرین هوازی با نمایش بدنی بر توان هوازی دختران نوجوان بود.
روش کار: بدین منظور از میان دختران نوجوان داوطلب شاغل به تحصیل در مدارس دولتی و غیردولتی دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان شاهینشهر استان اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401، 92 نفر انتخاب و بطور تصادفی به 4 گروه تمرین هوازی، تمایش، تمرین هوازی با نمایش بدنی و کنترل تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های گروه­های تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 30  تا 45 دقیقه زیر نظر پژوهشگر تمرینات مربوط به خود را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ تمرینی دریافت نکرد. در نهایت داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد هشت هفته تمرین تعاملی هوازی با نمایش بدنی بر توان هوازی دختران نوجوان تاثیر معنی­داری داشته و تفاوت معناداری در میزان تغییرات VO2max بین گروه­ها و زمان­های مختلف مشاهده شد. همچنین مشخص شد بین گروه کنترل با گروه تمرین هوازی و گروه تمرین هوازی با نمایش بدنی اختلاف معنی­داری وجود دارد اما بین سایر گروه­ها اختلاف معنی­داری وجود ندارد. نهایتا اینکه بین پیش آزمون با هفته چهارم و پس آزمون از یک طرف و ین هفته چهارم با پس آزمون از طرف دیگر تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج توصیه می­شود جهت بهبود توان هوازی از تمرین هوازی با نمایش بدنی زیر نظر متخصص استفاده شود.
متن کامل [PDF 599 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.