Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: مقاله مستخرج از رساله دکتری بوده و نویسندگان متعهد می ش
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، Dr.vafa@gmail.com
چکیده: (336 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اوتیسم علاوه بر مسائل تحصیلی دارای مشکلاتی از جمله مشکلات عاطفی و رفتاری نیز میباشند که میتواند سلامتی، بهداشت روانی و کیفیت زندگی آنها و اطرافیانشان را به مخاطره اندازد. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری بر خودکنترلی، سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش کار: جامعه آماری تحقیق نیمه تجربی حاضر را کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در شهر سبزوار تشکیل دادند که به صورت در دسترس 40 نفر انتخاب و بطور تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. سپس تمام آزمودنیها مقیاسهای خود کنترلی ویلیامز و همکاران (1997)، هوش وکسلر (2003)، خرده آزمون نشانههای حروف و نشانههای مقوله آزمون نما (سیالی کلامی) و خرده آزمون رمزنویسی و نمادیابی از مجموعه آزمون هوش وکسلر برای کودکان را دی پیش آزمون تکمیل کردند. سپس مداخله درمانی مبتنی بر تقویت حافظه کاری طی 18 جلسه یک ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان دوره درمان و سه ماه پس از آن هر دو گروه مجددا پرسشنامهها را تکمیل کردند. نهایتا دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری بر خود کنترلی، سیالی کلامی و سرعت پردازش اطلاعات کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اثربخش است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج توصیه میشود جهت بهبود خود کنترلی کودکان مبتلا به اوتییسم از مداخلات توانبخشی شناختی مبتنی بر تقویت حافظه کاری استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی