جلد 30، شماره 3 - ( 3-1402 )                   جلد 30 شماره 3 صفحات 304-295 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1401.082
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، mohammad_azimi@cfu.ac.ir
چکیده:   (511 مشاهده)
زمینه و هدف: ظهور آموزش الکترونیکی زمینه را بیش از پیش برای کاربرد گسترده آموزش­های یادگیرنده محور و سایر تغییرات در رویه­های آموزشی فراهم کرده است. بنابراین، شناخت درباره سازگاری رفتار یادگیری الکترونیکی دانشجویان دانشگاه­ها بسیار ضروری است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل کمی عوامل مؤثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه­های علوم پزشکی تدوین گردیده است.
روش کار: استراتژی تحقیق پیمایشی و روش پژوهش کمی است. جامعه­ی آماری پژوهش کلیه اساتید و صاحب نظران آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی در سطح استان خراسان شمالی به تعداد 440 نفر بوده­اند. نمونه­ی آماری به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای  به تعداد 206 نفر بدست آمده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته با 51 سئوال یا گویه است. برای تحلیل داده­های این پژوهش از نرم افزار SPSS و معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته­های تحقیق در مدل کمی عوامل مؤثر بر استقرار نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه­های علوم پزشکی مشتمل بر 13 مقوله و 51 مولفه می­باشد. بر طبق نتایج ابعاد الگوی استقرار نظام اموزش الکترونیک و اولویت­بندی ان به ترتیب شامل کادر متخصص، محتوا و مطالب اموزشی، دانشجو، سخت افزار، زیرساخت فرهنگی، زیرساخت پداگوژیکی، زیر ساخت انسانی، الزامات، زیرساخت اقتصادی، عوامل بیرونی، زیرساخت اداری، زیرساخت فناوری و مدیریت و رهبری شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: نتایج داده­ها نشان داد که از طریق تقویت ابعاد شناسایی شده می­توان نظام آموزش الکترونیک در دانشگاه­های علوم پزشکی را ارتقا داد.
متن کامل [PDF 1329 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.