جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.009
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، mahsa.1971@gmail.com
چکیده:   (246 مشاهده)
زمینه و هدف: ترجمان دانش فرایند تولید، تبادل و به کارگیری صحیح دانش است که نقش مهمی بر سرمایه فکری در توسعه علم و دانش دارد و بدین جهت هدف این مطالعه، تأثیر ترجمان دانش بر سرمایه فکری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به منظور ارائه مدل بود.
روش کار: روش مطالعه حاضر، آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصان، خبرگان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بودند به تعداد 20 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند شناسایی و براساس قانون اشباع به تعداد 10 نفر تعیین و به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی از نظرات نیز اساتید هیات علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک آمایش آموزش عالی بخش سلامت کشور به تعداد 1851 نفر آنان استفاده شد و بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس دانشکده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته ترجمان دانش و پرسشنامه­های سرمایه فکری بونتیس بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارهای MAXQDA، SPSS و  PLSانجام گرفت.
یافته­ ها: یافته ­های تحقیق نشان داد که مهمترین ابعاد پرسشنامه ترجمان دانش بر اساس رتبه­ بندی مولفه­ ها عبارتند از مولفه محیط پژوهش، توسعه منابع انسانی، تولید دانش، تسهیم دانش، محتوای پژوهش، فرهنگ سازمانی، کاربرد دانش و مؤلفه استراتژی دانایی محوری. همچنین، نشان داد که تاثیر ترجمان دانش بر سرمایه فکری بر سرمایه فکری اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک مثبت و معنادار می­باشد و قدرت پیش بینی مدل در سازه‌ نهایی از برازش ساختاری متوسط برخوردار است.
نتیجه‌گیری: در یک بیان کلی می‌توان این‌گونه مطرح نمود که ترجمان دانش در مقوله ­های مختلفی نظیر فرهنگ سازمانی، تولید دانش، محیط پژوهش، توسعه منابع انسانی و دانایی محوری نقش مهمی در تأثیر بر سرمایه فکری سازمان ایفا می‌کند و به توسعه دانش، ایجاد فرهنگ یادگیری، ترویج تحقیق و توسعه، بهبود منابع انسانی و ارتقاء دانش معتبر و قابل استفاده در سازمان کمک می‌کند و از افزایش بهره‌وری و عملکرد کلان سازمان حمایت می‌کند.
متن کامل [PDF 766 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.