جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.030
Clinical trials code: 01


XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.Pasha@gmail.com
چکیده:   (557 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقا اعتماد سازمان در هر سازمانی حایز اهمیت می­باشد و از طرفی سطح اعتماد سازمانی وابسته به نوع سبک رهبری می­باشد، بنابراین هدف کلی پژوهش حاضر، تاثیر رهبری الهام بخش در ارتقاء اعتماد سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش کار: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود که جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که برابر با 484 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی- مورگان تعداد 214 نفر با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای بر حسب جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده­ها از پرسش نامه­های استاندارد رهبری الهام بخش که باس و آوالیو، اعتماد سازمانی توسط پاین (2003) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری داده­ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که؛ رهبری الهام‌بخش بر اعتماد سازمانی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاثیر معنی­دار و مثبتی دارد. تاثیر رهبری الهام بخش در ارتقاء اعتماد سازمانی هیأت اعضای علمی مناسب و قابل قبولی اعتباریابی  شده است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی به نظر می­رسد که توسعه الگوی رهبری الهام بخش می­تواند راه حل مناسبی برای افزایش و ارتقا سطح اعتماد سازمانی در سازمان­های آموزشی محسوب گردد.
متن کامل [PDF 1020 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.