Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، moh.rasouli@ahoo.com
چکیده: (759 مشاهده)
زمینه و هدف: در دسامبر سال 2019 ویروس کرونا از کشور چین شهر ووهان مرکز استان هوبئی آغاز شد و به سرعت بسیار زیادی گسترش یافت و در همه کشورها، آحاد جامعه و ارگانهای دولتی را کاملاً به خود درگیر کرد. هدف از مطالعهی حاضر بررسی مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی بود.
روش کار: از آنجا که برای نیل به این هدف، نیاز است پژوهشهای فراوانی صورت پذیرد و مسئله از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد، روش متناسنتز انتخاب شد و به همین منظور فراخوانی در ماههای پایانی سال 1398 و با اوج گرفتن موج کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن شئون مختلف زندگی مردم، در ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برگزار شد. برای این منظور، بالغ بر 25 میلیون پست زبان فارسی از رسانههای اجتماعی در بازه زمانی1 بهمن 98 الی 11 خرداد 99 جمعآوری، پیشپردازش و سپس در اختیار تیمهای علاقنمد قرارگرفت. سپس نتایج این طرحها در قالب 148 گزاره استخراج شده است.
یافتهها: نتایج حاصله از تحلیل گزارهها، طی یک پژوهش کیفی منجر به شناسایی 11 مقوله اصلی شد که در 6 بعد مختلف از یک مدل جامع قرار میگرفتند. به این ترتیب ابعاد گوناگون رویکرد شناختی کاربران ایرانی رسانههای اجتماعی در این بحران طبیعی، ما را به یک مدل جامع رساند که آن را "سامع" نامیدیم.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که این مدل چنین مشخص میکند که تأثیرگذاران بر ذهنیات، احساسات و نگرشهای ادراکی و رفتار کاربران در فضای مجازی مؤثر هستند و مجددآ رفتارها کاربران در فضای مجازی بر ذهنیات، احساسات و نگرشهای آنان تأثیرگذار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی اجتماعی